Havregrynsgröt, tillagad eller ej?

Home Forums Kost och Näringslära Havregrynsgröt, tillagad eller ej?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Funderade i morse på vad skillnaden är om man ”kokar” havregrynsgröten eller äter den som typ musli? Om det är ngn skillnad!?!
    Har fått lite svårt att få i mig gröten, blir lite kväljningar på de sista tuggorna….:(
    Spelar det någon större roll rent näringsmässigt?

Tacksam för svar!:)

// Ina

Det är ingen skillnad alls näringsmässigt.

GI har inget med näringsvärden att göra. Dessutom saknar GI på ett enskilt livsmedel relevans och är inte korrelerat med måltidens totala GI eller med insulinsvaret på måltiden som helhet, plus att GI överhuvudtaget inte verkar påverka speciellt, om något, alls. Även om det skulle göra det, så ger okokta havregryn inte högt insulinsvar i sig.

Om vi nu ska fastslå skillnaden i GI-värde mellan okokta gryn och kokta så är det:

Havregryn, okokta: 89
    Havregrynsgröt gjord på tjocka gryn (1 mm): 76

kokt = l

Tigris wrote:
    När du kokar havregrynen så utsöndras (eller vad det ska kallas) det nånsorts av gele av grynen (det som gör det till gröt) och det gör att GI blir lägre, så det spelar visst roll om man kokar eller inte kokar grynen till gröt.
    Alltså är det att föredra att man kokar grynen till gröt, än att äta musli som dessutom brukar innehålla russin och diverse olika GI höjande frukter och socker arter.

seså se nu till att få i dig gröten allt är inte så gott eller lätt att få i sig annars skulle ju varenda apa se hällsosamma ut. :whistle:

Läste du inte vad King Grub skrev några poster upp?

Vi pratar om olika saker. Näringsinnehåll och Gi är inte samma sak. Näringsmässigt så spelar det ingen roll om man äter kokta gryn i gröt eller okokta. Men om man är ute efter att äta långsamma kolhydrater, dvs med lågt GI så är gröt att föredra!

Tack för era svar :)
    Jag uttryckte mig fel i min fråga, men har fått de svar jag vill ha i alla fall :emo-thumb Tänkte faktiskt på GI-värdet.

Försöker att käka kokt gröt då det mättar längre men kan inte göra det varje morgon. När ALLT kommer upp igen så är det att föredra att käka det som musli som jag i alla fall får behålla.

Ha en trevlig kväll!

tror det e bättre med kokt :P o beetyydligt godare :P

jag gör alltid grröt genom att först vispa ner sojamjöl i vattnet/mjölken sen heller jag i havregryn o lite linfrön sen banan till blir gott o nyttigt.. :D

Har väldigt svårt att få i mig ”tillräckligt” med gryn om jag kokar gröt på det. Och det totala GIt skiljer nog inte alls mycket när man blandar i mjölk, har på en frukt och äter lite omega 3 med… Låter grynen stå o dra lite så blir det bättre konsistens..
    Vill man kan man ju strö över psyliumfrön eller linfrön för att få ner GI lite…

Som sagt, GI på kolhydratdelen i en komplett måltid påverkar GI:t på just det totala målet mindre än proteindelen, fettdelen och energimängden. Och GI har inte mer II att göra. Dessutom är GI irrelevant överhuvudtaget vid en normal, blandad kost.

Tigris wrote:
    läste inte du vad jag skrev?? vi snackar om olika saker såvitt jag fattat det.

Du menade väl att gröt var att föredra pga lägre GI? King Grub skrev att GI inte gjorde speciellt stor skillnad, om någon alls. Det var det som jag syftade på.

Socker s

Tjabba,,

Jag vill bara tillägga att enda kolhydratkällan som jag hade utöver grönsaker under min diet inför de tävlingar jag körde i vintras, Athletic Fitness +180 cm (Decembercupen), Bodybuilding -87,5 kg Luciapokalen och Bodyfitness +178 cm Luciapokalen var OKOKTA havregryn.

Vill lova att jag inte hade något problem med formen ,, finns bildbevis i februarinummret av BODY.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.