Home › Forums › Kost och Näringslära › Hej seriös tråd angående kost vid regelbunden styrketräning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 februari, 2012 at 17:48 #50938Anonym anvandareMember6 februari, 2012 at 17:48 #122334Anonym anvandareMember
Hej.
Jag är ganska insatt på vad man får och inte får äta av t.ex kolhydrater, proteiner och nyttiga fetter.
Min fråga till er är hur mycket av varje sak ska man ungefär äta utan att lägga på sig fett? Tex Protein 131g Kolhydrater 131g Fett 131g, ni förstår min tanke?
Är 1.78 lång, min vikt pendlar mellan 69-73kg hela tiden i princip och det beror nog ganska stort på att jag slarvar med kost 2-3 dagar i veckan.
Jag är inte tjock men skulle inte vilja måla upp mig som Arnold’s arvinge heller. Jag har synliga konturer och muskler, håller på att plocka fram magruta nummer fem och sex också.
Tränar igenom hela kroppen varje vecka, varenda liten vital del.
Jag vill finslipa hela kroppen nu, det vill säga jag vill behålla/bygga mer muskler, samtidigt som jag bränner av överflödigt fett/underhudsfett eller kort och gott sänka mitt BF.
Jag har inte mätt mina organ någonting så jag har ingen aning om vad jag har för bf nu men jag skulle tippa runt 13-14% kanske?
Er hjälp och seriösa svar skulle uppskattas till ett maximum. Jag har utrymme att äta allt från 4-8 mål per dag med regelbundna mellanmål etc.
Jag vill inte låta dum på något sätt så nedsättande kommentarer och länk till deffguiden är inte nödvändigt.Tack på förhand, ber om ursäkt för eventuella stavfel/grammatiska fel.
6 februari, 2012 at 17:49 #122335Anonym anvandareMemberJag är 21 år också om det bidrar till någonting
6 februari, 2012 at 18:27 #122336Anonym anvandareMemberVäldigt kort och generellt: mer kolhydrater, mindre fett. Sedan är det såklart skillnad på vilken mätperiod som används och det brukar sägas att blandad kost och hög-kolhydrat-lågfett-kost ger samma resultat på fettinlagring i längden. Men det stämmer inte alls i ett kortare perspektiv och det är under premissen att man äter likadant varje dag. För att optimera detta, ät helt enkelt mycket kolhydrater och mindre fett när du äter mer än du gör av med, för att minska fettinlagringen. Och dra ner på kolhydraterna när du inte rör på dig/tränar lika mycket.
Skillnaderna man sett i studier är rätt slående; såg en studie på HCLF där man lade på sig 7 gram fett vid överätning, jämfört med 123 g fett vid blandad kost, om jag minns siffrorna rätt.
Skrev lite om saken senast på min blogg, kolla min signatur.
6 februari, 2012 at 19:43 #122337Anonym anvandareMemberMadball wrote:Väldigt kort och generellt: mer kolhydrater, mindre fett. Sedan är det såklart skillnad på vilken mätperiod som används och det brukar sägas att blandad kost och hög-kolhydrat-lågfett-kost ger samma resultat på fettinlagring i längden. Men det stämmer inte alls i ett kortare perspektiv och det är under premissen att man äter likadant varje dag. För att optimera detta, ät helt enkelt mycket kolhydrater och mindre fett när du äter mer än du gör av med, för att minska fettinlagringen. Och dra ner på kolhydraterna när du inte rör på dig/tränar lika mycket.Skillnaderna man sett i studier är rätt slående; såg en studie på HCLF där man lade på sig 7 gram fett vid överätning, jämfört med 123 g fett vid blandad kost, om jag minns siffrorna rätt.
Skrev lite om saken senast på min blogg, kolla min signatur.
Läste precis igenom hela inlägget. Mycket bra skrivet! :up:
Det jag tog med mig mest från det var att det bästa möjliga för mig är nog att ligga på ett högt proteinintag på runt 120-140g beroende på kroppsvikt? Samt omättat fett samtidigt som man låter kolhydraterna till ett minimum.
Det skulle genera att jag bygger muskler, bibehåller fettfri muskelmassa och samtidigt sjunker i BF. Eller jag kanske har fel? 😮
Keep the good work up! :emo-thumb
7 februari, 2012 at 13:24 #122338Anonym anvandareMemberJackonidas wrote:Det jag tog med mig mest från det var att det bästa möjliga för mig är nog att ligga på ett högt proteinintag på runt 120-140g beroende på kroppsvikt? Samt omättat fett samtidigt som man låter kolhydraterna till ett minimum.Jag förstår inte riktigt vad du skriver. Vill du upprepa frågan?
Du vill bli lägga på dig muskler och bli av med kroppsfett (som alla typ) om jag förstått det rätt. Satsa antingen på det ena eller det andra först och främst, med hjälp av riktlinjerna jag lägger ut i artikeln. Alternativt ligg kring kcal-balans och fortsätt nöta om du vill.
7 februari, 2012 at 13:48 #122339Anonym anvandareMemberMadball wrote:Jag förstår inte riktigt vad du skriver. Vill du upprepa frågan?Du vill bli lägga på dig muskler och bli av med kroppsfett (som alla typ) om jag förstått det rätt. Satsa antingen på det ena eller det andra först och främst, med hjälp av riktlinjerna jag lägger ut i artikeln. Alternativt ligg kring kcal-balans och fortsätt nöta om du vill.
Nej det jag menade var att om jag i princip bara lever på protein i form av tillskott, vitt kött, rött kött etc. Samt skippar kolhydraterna så mycket som möjligt och inte äter någon speciellt stor del av omättade fetter.
Hur tror du det skulle resultera på kroppen?
7 februari, 2012 at 17:09 #122340Anonym anvandareMemberJackonidas wrote:Nej det jag menade var att om jag i princip bara lever på protein i form av tillskott, vitt kött, rött kött etc. Samt skippar kolhydraterna så mycket som möjligt och inte äter någon speciellt stor del av omättade fetter.Hur tror du det skulle resultera på kroppen?
Hur tror jag vad skulle resultera på kroppen: hur du äter nu eller hur det skulle bli om du lade om kosten?
Som jag nämner tydligt i artikeln, utgå från kcal in- och ut såklart. Hur ska jag veta vilket resultat det blir på din vikt om jag inte vet hur mycket energi du får i dig?
17 februari, 2012 at 15:13 #122341Anonym anvandareMemberHar TS räknat ut sitt dagliga behov av kolisar, protein och fett (googla ”calculate macros”). Uppnå dem samt ligg på ett kcal- eller kcal+ beroende på mål. Deff eller bulk…. Svårare än så är det inte.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.