Home › Forums › Kost och Näringslära › hjälp! bra proteinkällor!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 januari, 2006 at 22:07 #95415Anonym anvandareMember19 januari, 2006 at 22:07 #1047245Anonym anvandareMember
Hej!
Jag är en tjej på 20 år som precis börjat styrketräna efter flera år av spinning och aerobics. Det är verkligen skitskoj!
Men..Problem 1:
Jag har alldeles för lite protein i min kost.Problem 2:
Jag är både vegetarian och laktosintolerant.Någon som vet bra proteinkällor som inte är animaliska eller innehåller laktos?
Någon bra proteinshake kanske?Jag vill ha massa tips och förslag!
19 januari, 2006 at 22:13 #1047246Anonym anvandareMemberOlika bönor och linser, ägg/äggvita, ska även finnas äggproteinpulver och hampafrö, hampapulver
19 januari, 2006 at 22:13 #1047247Anonym anvandareMemberKul att du vill satsa! Har du några särskilda mål?
Ett bra protein för dig som är laktosintolerant är Complete Protein lll från Fairing, men i matväg så är baljväxter att rekommendera. Rostade sojabönor är också ett bra komplement ifall du är sugen på snacks….
Lycka till!:up:
19 januari, 2006 at 22:21 #1047248Anonym anvandareMembertack för svaren!
ja, mål har jag, lite väl höga kanske.. :whistle: har världens förebild på gymmet i form av linda berg som tävlar i bodyfitness. fast det vet hon inte om.
19 januari, 2006 at 22:24 #1047249Anonym anvandareMemberskyfall wrote:tack för svaren!ja, mål har jag, lite väl höga kanske.. :whistle: har världens förebild på gymmet i form av linda berg som tävlar i bodyfitness. fast det vet hon inte om.
Hon skulle nog bara uppskatta att veta det, men var försiktig med att be om kost- och träningsråd. Många ”profiler” inom vår sport får fler förfrågningar än de orkar med. Men det finns självklart undantag.
Kör hårt och lycka till!21 januari, 2006 at 02:31 #1047250Anonym anvandareMemberjag är också vegetarian lacto ovo vegetarian e mer korrekt
jag kör mycket Linser o andra baljväxter tex böngroddar, bönor, ärter o couscous sen så mycket äggröra o havregrynsgröt
brukar få i mej ca 2 gram protein per kilo på dagar jag vilar respektive 3 gram protein per kilo på dagar jag tränar…jag brukar gö typ grytor lr vad man ska kalla det
tex bara
koka lite linser i massa kryddor.. tar jag bort vattnet… och blandar linserna med grönabönor, linsgroddar, ärter lr vad som helst..
man kan ha qorn i också.. brukaräta det med couscous lr bara som det är.. gör mycket varjegång så äter man som mellanmål dagen efterså här ser mitt kostupplägg ut nu
Mål 1 Frukost + 1 matsked Linfröolja och 1 B-vitamin tablett
Mål 2 Mellanmål + 1 matsked Linfröolja
Mål 3 Lunch + 1 matsked Linfröolja och 1 B-vitamin tablett
Mål 4 Mellanmål + 1 matsked Linfröolja och 1 B-vitamin tablett
Mål 5 Kvällsmat + 1 matsked Linfröolja och 1 B-vitamin tablettfrukost e nästan alltid havregrynsgröt o mjölk.. (brukar även vispa i vetemjöl i vattnet/mjölken innan jag lägger i havregrynen…)
mellanmålen brukar va äggröra, grytan från dagen innan lr på kvällarna kesella med fruksallad o mjölk..
lunchen brukar va linser o grejjer som jag beskrev längre upp…
kvällsmat kan va äggröra lr nåt -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.