hjälp! bra proteinkällor!

Home Forums Kost och Näringslära hjälp! bra proteinkällor!

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej!

Jag är en tjej på 20 år som precis börjat styrketräna efter flera år av spinning och aerobics. Det är verkligen skitskoj!:)
    Men..

Problem 1:
    Jag har alldeles för lite protein i min kost.

Problem 2:
    Jag är både vegetarian och laktosintolerant.

Någon som vet bra proteinkällor som inte är animaliska eller innehåller laktos?
    Någon bra proteinshake kanske?

Jag vill ha massa tips och förslag!

Olika bönor och linser, ägg/äggvita, ska även finnas äggproteinpulver och hampafrö, hampapulver

Kul att du vill satsa! Har du några särskilda mål?

Ett bra protein för dig som är laktosintolerant är Complete Protein lll från Fairing, men i matväg så är baljväxter att rekommendera. Rostade sojabönor är också ett bra komplement ifall du är sugen på snacks….

Lycka till!:up:

tack för svaren!

ja, mål har jag, lite väl höga kanske.. :whistle: har världens förebild på gymmet i form av linda berg som tävlar i bodyfitness. fast det vet hon inte om. ;)

skyfall wrote:
    tack för svaren!

ja, mål har jag, lite väl höga kanske.. :whistle: har världens förebild på gymmet i form av linda berg som tävlar i bodyfitness. fast det vet hon inte om. ;)

Hon skulle nog bara uppskatta att veta det, men var försiktig med att be om kost- och träningsråd. Många ”profiler” inom vår sport får fler förfrågningar än de orkar med. Men det finns självklart undantag.
    Kör hårt och lycka till!

jag är också vegetarian :D lacto ovo vegetarian e mer korrekt :P
    jag kör mycket Linser o andra baljväxter tex böngroddar, bönor, ärter o couscous sen så mycket äggröra o havregrynsgröt =)
    brukar få i mej ca 2 gram protein per kilo på dagar jag vilar respektive 3 gram protein per kilo på dagar jag tränar…

jag brukar gö typ grytor lr vad man ska kalla det :)
    tex bara
    koka lite linser i massa kryddor.. tar jag bort vattnet… och blandar linserna med grönabönor, linsgroddar, ärter lr vad som helst..
    man kan ha qorn i också.. brukaräta det med couscous lr bara som det är.. gör mycket varjegång så äter man som mellanmål dagen efter :P

så här ser mitt kostupplägg ut nu :P

Mål 1 Frukost + 1 matsked Linfröolja och 1 B-vitamin tablett
    Mål 2 Mellanmål + 1 matsked Linfröolja
    Mål 3 Lunch + 1 matsked Linfröolja och 1 B-vitamin tablett
    Mål 4 Mellanmål + 1 matsked Linfröolja och 1 B-vitamin tablett
    Mål 5 Kvällsmat + 1 matsked Linfröolja och 1 B-vitamin tablett

frukost e nästan alltid havregrynsgröt o mjölk.. (brukar även vispa i vetemjöl i vattnet/mjölken innan jag lägger i havregrynen…)
    mellanmålen brukar va äggröra, grytan från dagen innan lr på kvällarna kesella med fruksallad o mjölk..
    lunchen brukar va linser o grejjer som jag beskrev längre upp…
    kvällsmat kan va äggröra lr nåt :D

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.