Hjälp med kost och träning. (sockermage?)

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp med kost och träning. (sockermage?)

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Ny här men hoppas jag lägger denna tråd rätt…

Som rubriken lyder.
    Jag är 35 år, och skäms över min ”svullna” mage. Jag har i övrigt ganska grov benstomme som
    gör att jag är ganska bredaxlad och ser ”grov” ut även att jag inte tränar. Så detta med vikuträkning/längd
    funkar inte riktigt. Jag är 1,77 m och väger ca 95 kilo. Det är för mycket jag vet men den extra vikten sitter mest på
    magen. Lite plufsig kanske i ansiktet, hakan tex. Men i övrigt ingen annanstans.

Magen ser allvarligt ut som en gravidmage, och lika hård. Inte valkmage som man kan ha.
    Min kost har/är inte bra alls men försöker ta tag i det nu. Har druckit kanske 4 liter cocacola varje helg, lite i veckorna också. Chips och jordnötter likaså. Frukost har inte intagits, kanske inte lunch heller utan kanske bara 1 ordenligt mål mat per dag. Därimellan kanske en korv eller nåt annat elände.

Har styrketränat förr men slutade efter ett diskbråck för 6 år sedan och jag mår dåligt över hur man ser ut nu när man vet att man kan (förhoppningsvis) se bättre ut. Man skäms att gå med t-shirt och skjorta kan jag glömma.

Nu har jag biktat mig. och vänder mig till er för tips för att bli av med bebisen i magen.

Tack på förhand.

Tre snabba tips att testa:

1: Testa att exkludera allt vetegluten – Många reagerar med svullen och dålig mage pga den stora mängd gluten vi får i oss. Plus att mycket skräpmat innehåller stora mängder vetemjöl

2: Testa att exkludera mjölkprodukter, alt minska intag, det kan också hjälpa

3: Hitta en matrutin du kan hålla. Försök hålla den rutinen 6-7 dagar i veckan. Det kan exempelvis vara att äta 3 mål mat på satta tider, oavsett om du är hungrig eller inte, eller att ”bara” äta skitmat/läsk 1-2 dagar i veckan. Prova dig fram

Lycka till

Hallgrenalex wrote:
    Tre snabba tips att testa:

1: Testa att exkludera allt vetegluten – Många reagerar med svullen och dålig mage pga den stora mängd gluten vi får i oss. Plus att mycket skräpmat innehåller stora mängder vetemjöl

2: Testa att exkludera mjölkprodukter, alt minska intag, det kan också hjälpa

3: Hitta en matrutin du kan hålla. Försök hålla den rutinen 6-7 dagar i veckan. Det kan exempelvis vara att äta 3 mål mat på satta tider, oavsett om du är hungrig eller inte, eller att ”bara” äta skitmat/läsk 1-2 dagar i veckan. Prova dig fram

Lycka till

Tack!
    Känslighet för gluten har jag inte tänkt på… Jag provar det som du föreslog….
    :up:
    Tack igen!

jag har i princip alltid haft lite överflödigt fett på magen och dvs bara där ingenannan stans på kroppen började köra hårt med gym och kondition för cirka 18 månader sedan och kan säga det tar tid får bukt med fett depåer. ändrade helt min kost för cirka 4 månader sedan och har märkt stora resutat på min mage som i princip snart är helt borta. här kommer lite tips från mig iallafall :)

*bort med allt onödigt socker och kalorier så som läsk,chips,godis kakor och så brukar unnan mig lite lös godis 1 gång i veckan gäller bara att bli av med suget :)

* byt ut allt vitt mjöl mot fullkorn så som fullkorns pasta, fullkorns ris, bröd, bulgur så att magen får arbeta och du blir mätt längre.

*bort med onödiga kalorier så som mjölk,juice och annat kör enbart vatten till alla mål. frukost stekt ägg vita som man köper på dunk så man slipper gulan som är fet.

*6 mål om dagen för att slippa onödigt hunger och sug mellan måltiderna. om du inte orkar laga något mellanmål rekomenderar jag gymgrossistens ”Diet pro pulver” som innehåller lite kalorier och läng mättnadskänsla den är även mycket god :)

* sen ett av dem bästa tipsen är att laga matlådor både för lunch och middag. jag lagar varje söndag cirka 8 matlådor som räcker söndag,måndag,tisdag och onsdag på så sätt spar jag tid och slipper att slänga ihop något onödigt skit efter jobbet när man ät trött. kyckling med bulgur och broccolie eller kokt majs eller så behöver inte bli avancerat men du spar tid och får bra mat :)

//Träningsnörden

jakethebake wrote:
    jag har i princip alltid haft lite överflödigt fett på magen och dvs bara där ingenannan stans på kroppen började köra hårt med gym och kondition för cirka 18 månader sedan och kan säga det tar tid får bukt med fett depåer. ändrade helt min kost för cirka 4 månader sedan och har märkt stora resutat på min mage som i princip snart är helt borta. här kommer lite tips från mig iallafall :)

*bort med allt onödigt socker och kalorier så som läsk,chips,godis kakor och så brukar unnan mig lite lös godis 1 gång i veckan gäller bara att bli av med suget :)

* byt ut allt vitt mjöl mot fullkorn så som fullkorns pasta, fullkorns ris, bröd, bulgur så att magen får arbeta och du blir mätt längre.

*bort med onödiga kalorier så som mjölk,juice och annat kör enbart vatten till alla mål. frukost stekt ägg vita som man köper på dunk så man slipper gulan som är fet.

*6 mål om dagen för att slippa onödigt hunger och sug mellan måltiderna. om du inte orkar laga något mellanmål rekomenderar jag gymgrossistens ”Diet pro pulver” som innehåller lite kalorier och läng mättnadskänsla den är även mycket god :)

* sen ett av dem bästa tipsen är att laga matlådor både för lunch och middag. jag lagar varje söndag cirka 8 matlådor som räcker söndag,måndag,tisdag och onsdag på så sätt spar jag tid och slipper att slänga ihop något onödigt skit efter jobbet när man ät trött. kyckling med bulgur och broccolie eller kokt majs eller så behöver inte bli avancerat men du spar tid och får bra mat :)

//Träningsnörden

Håller med föregående talare här, bra tips!

Då jag själv inte gillar bröd osv särskilt mycket har jag bara frukost med bröd. Resten av mina måltider består av kolhydrater i form av grönsaker och frukt ( mest grönsaker då frukt innehåller socker). Men försök hålla dig borta från kolhydrater med högt GI så kan det göra mycket!

När det gäller äggen tycker jag inte att du ska köra äggvita. Äggulan har fått ett ”dåligt rykte” pga mättade fettet osv men man får inte glömma fördelarna. Den innehåller omega3 vilket är bra för dig samt lecitin som annars brukar användas mot högt kolesterol. Utöver det finns massor av vitaminer, bl.a vitamin D som är svårt att få i naturlig mat.
    Dessutom ligger hälften av proteinet här och många bra aminosyror.

Något jag verkligen vill lyfta fram är som träningsnörden nämnde; mellanmål.
    Jag låter det inte gå mer än 5h mellan mina måltider, detta kan vara svårt att följa då man inte alltid är hungrig. Men det bästa är att äta när man inte är hungrig, då är insulinnivåerna stabila.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.