Hjälp med kosten önskas av nån vänlig själ

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp med kosten önskas av nån vänlig själ

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hejsan. Nu har ni ju läst detta många ggr då jag e har börjat om igen o igen o ja ni vet..Men nu har allt landat på alla plan på riktigt och jag kan fokusera på träningen och jag har min mans fulla stöd och stöttning med barn osv..
    Jag fick i Maj diagnosen Adhd precis som min son. Jag e 31år. Nu vet jag att alla har olika åsikter om adhd diagnoser osv men det e inte viktigt i detta fall och jag har fått hjälp osv och mår riktigt bra så inga diskussioner om diagnoser så e jag tacksam 8)
    Jo till mitt bekymmer/funderingar. Jag har medicin som hjälper mig( ingen diskussion där heller om det e bra eller inte i andras ögon) Grejen e att medicinen i sig Ritalin gör inte att jag går ner i vikt men den gör att jag sällan känner hunger men jag äter vid bestämda tider för vem vill bli undernärd och må skit?? Mitt problem e nu då att jag orkar inte så mycket vid varje måltid utan blir proppmätt ganska fort.
    Det hjälper inte att trycka ner lite till för då blir magen galen och jag ligger i världens magknip.
    Jag äter oftare istället. Har nu köpt Dahlblads gainer då jag har lättare att dricka extra kcal som extra mellis och efter träningen. Jag vill bygga muskler och ja då behöver jag mera mat. Har ingen gallblåsa heller så för fet mat ger mig magknip eller ännu värre..Jag har gått ner 8kg men bara minskat 1cm runt spänd biceps så muskelmassa har jag då behållit men vill ju bygga upp mera..

Nu till min fråga efter långt babblande..Vad ska jag stoppa i mig som ger mig mera kcal som e bra för kroppen?? Skräpmat vill inte magen ha precis men jag har fått ide torka nu..Är ganska senig för tillfället. 172cm och 57kg..Dock e jag klent byggt i grunden så jag e inte undernärd eller underviktig och jag mår utmärkt och har en massa energi och styrka.Har aldrig mått bättre men jag behöver hjälp med kosten..

Har 3 barn så vi äter nyttigt och på bestämda tider så det e inget problem..Räcker det att jag tar gainer flera ggr om dagen då det funkar bäst???Äter givetvis nåt till men orkar inte så mycket som behövs..

Hoppas att någon har orkat läsa igenom allt. Och jag har stannat kg mässigt nu vill jag upp igen i muskler och fett fast på bra sätt så kroppen mår bra och inte skriker rakt ut..

Kramar till alla som orkat läsa detta..:up:

Efter som din diagnos är relativt färsk så har du säkerligen inte provat alla ADHD- mediciner ännu? Det ligger ganska nära mig också då jag har en son med ADHD. Har du rådfrågat din läkare om eventuell annan medicinering kanske Concerta? Jag känner igen det där att de som använder dessa mediciner kan tappa aptiten eller att aptiten inte är på topp. Just Ritalin hade den effekten på min son. Nu äter han med vanlig aptit och större måltider med Concerta. Ponera lite över detta med din läkare först och återkom om problemet kvarstår så kan vi se hur vi går tillväga med resten av dina förfrågningar.

Tack för ditt svar. Jag tror och hoppas att då jag bara har ätit den i 2månader att det vänder självt. Det har det gjort för min son. Han gick ner först 4kg(han hade 7kg övervikt) samtidigt växte han 4cm. Nu har han ökat 1kg och aptiten e tillbaka och han äter mer. Han har haft Ritalin sen nov-10..Så jag kör med gainern som extra mellis och ser om det vänder. Blir mera hungrig efter träning så då får jag i mig mera mat..Har stannat upp nu i vikten. Blev rädd ett tag..Så Kanske man ska ge kroppen en chans att stabilisera sig och vänja sig och ta den tid den tar ;)..ha en trevlig helg…

57 kg på 172 kg är inte undernärd direkt. Min tjej väger mindre och är lika lång samt vältränad.

Men vill du öka i muskelmassa trots dålig hunger (skippar diskussionen om ADHD eftersom du bett om det). Så är proteinshake:ar med rapsolja bra för att öka sin KCALmängd. Jag är skeptisk till att mata sig massa snabba, processade skitkolhydrater i mängder på daglig basis. (gainer)
    1 dl rapsolja är 900 kcal. (därmed inte sagt att du behöver suga i dig en dl om dagen).

Rapsolja??? Smakar inte det pyton i en protein drink??? Nu har jag käkat gräddglass =P Gott men mättande =)..Har nu satt ihop mitt schema sen tar jag det som det kommer o litar på kroppen helt enkelt..Tur att detta forum finns..Hoppas du får en trevlig kväll/helg..En annan jobbar men nån ska ju göra det. Dock ska jag kuta runt och heja på dotterns allra första fotbollscup i morgon så där lär ju gå en del energi… =)
    En snabb fråga bara..Hur många kcal på en höft behöver man egentligen för att bygga en bra muskelmassa?? Nu står jag still i vikt som jag äter nu( har precis börjat ta en gainer efter träningspass och en nån gång när jag e i farten och hinner inte göra mig gröt) Har hört lite olika..Vill ju inte fylla på nåt som inte används till annat än att få en trevlig kudde att sitta på..Tänk den som fick stoltsera med rutor på magen till sommaren trots 3 grav =P

Oljan späds ju ut till viss del i shake’n, en annan grej är ju att köra oljan i gainer ist där har du ju oftast bra mängd med protein men mer kolhydrater. Jag tänkte själv börja blanda i olja i min gainer men då kommer jag köra olivolja (hört de bättre för hjärtat än rapsolja) och kommer dela upp portionen på 1dl under 2 tillfällen. = 2 shakes om dagen med 0,5dl i vardera.

Lycka till.

Välj vispgrädde istället för rapsolja. Det ger en godare smak på din proteindrink.

Personligen skulle jag äta mer feta livsmedel snarare än att dricka olja om jag skulle vilja gå upp i vikt (mer vitaminer, mineraler och andra näringsämnen i mat än i olja). Tänk Ägg, feta köttbitar, fet fisk, feta mejeriprodukter och kombinera detta med kolhydrater av något slag.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.