Home › Forums › Kost och Näringslära › Hjälp Med Min Kost!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 april, 2006 at 20:34 #93222Anonym anvandareMember15 april, 2006 at 20:34 #1020878Anonym anvandareMember
Nu är det såhär, jag vill bli av med fettet och börja bygga muskler! jag tränar gym 3ggr i veckan (helkropps pass) nyligen börjat också:emo-thumb
jag äter väl ungefär såhär:Frukost: 2 hårda mackor (Fullkorn) och ibland banan eller äpple. + ett glas med multivitamin brus tablett. ibland mjölk.
Lunch: Skolmat, T.e.x pasta med kött, Potatis, Fisk, M.m till detta dricker jag mineralvatten och äter massor av sallad.
Middag: Pasta och kött (oftast) ibland soppa, kokt potatis och kött.
jag dricker vatten till det här.Kvällsmat: 1-2 hårda mackor (Fullkorn) och ibland banan eller äpple. dricker ett glas mjölk/vatten.
efter träningen brukar jag ta en banan eller nån annan frukt.
nu till frågan: när ska jag ta mitt protein? och jag undrar ifall det kommer ge resultat? innan det här så åt jag mycket skräpmat och drack mycket läsk. jag tänker också börja simma nån dag i veckan och jag går promenader. och jag hoppas nån har nån synpunkt eller nått tips! tack på förhand!:emo-thumb
15 april, 2006 at 21:15 #1020879Anonym anvandareMemberProteinet – utspritt över hela dagen, just nu ser det för tunnt ut på den fronten. Frukosten är exempelvis väldigt proteinfattig nu. Sikta på 3 g per kg kroppsvikt och dag.
Kolhydraterna – i mitt tycke äter du onödig mycket kolhydrater ifall ditt mål är att bli av med fett. Ersätt en stor del av dem med grönsaker. Särskilt kolhydraterna senare på dagen/kvällen. Grönsaker bör du för övrigt äta så ofta som möjligt. Fokusera ditt kolhydratsintag till efter träning samt till frukost.
Fett – ser inte mycket fett i ditt upplägg alls, men det är möjligt att du inte skrivit ut det. Fettet bör spridas ut över dagen men udvikas på morgonen och efter träning (man kan säga att det är ett omvänt förhållande mot kolhydraterna). Sikta på att få i dig 1/3 av ditt intag från varje huvudkälla. Mättat fett behöver du troligtvis inte bekymra dig över (det tenderar man att få på köpet med skolmat osv), däremot enkelomättat och fleromättat kan du med fördel få från källor som olivolja, fet fisk, nötter, avokado osv.
Sen själva huvudgrejen: Se till att röra på dig så pass mycket att du gör av med fler kcal än du stoppar i dig, det kan inte upprepas nog många gånger:emo-thumb
15 april, 2006 at 21:50 #1020880Anonym anvandareMemberokej målet är att bränna fett! jag vill gå ner i vikt men samtidigt bygga muskler, för om jag styrketränar och simmar borde jag ju gå ner i vikt eftersom jag förbränner mer än vad jag äter eller hur? och vart ser du mycket kolhydrater?
15 april, 2006 at 21:58 #1020881Anonym anvandareMemberblennlid wrote:okej målet är att bränna fett! jag vill gå ner i vikt men samtidigt bygga muskler, för om jag styrketränar och simmar borde jag ju gå ner i vikt eftersom jag förbränner mer än vad jag äter eller hur? och vart ser du mycket kolhydrater?Det beror på hur mycket du simmar, äter, väger osv.
Vad gäller kolhydraterna ser jag pasta, mackor, mjölk, banan osv både här och där;) Däremot ser jag för lite protein och nästan inga grönsaker alls.
Räkna ut ditt kcal-behov (dra av 500 kanske om du vill gå ner i vikt), få i dig dina 3g protein per kg kroppsvikt och typ 30e% fett från bra källor, sen fyller du på med kolhydrater efter träning och till frukost. Sen grönsaker, grönsaker och åter grönsaker;)
15 april, 2006 at 22:53 #1020882Anonym anvandareMemberjust därför undrar jag när jag ska ta mitt proteinpulver? hur räknar jag ut mitt kaloribehov? jag väger 64 kg och är 178 cm lång, men jag borde ju bygga muskler om jag äter protein? och jag äter massor med grönsaker!^^ tack för hjälpen hittills förresten!
15 april, 2006 at 23:06 #1020883Anonym anvandareMemberblennlid wrote:just därför undrar jag när jag ska ta mitt proteinpulver?Före träning och efter träning är en bra idé.
15 april, 2006 at 23:45 #1020884Anonym anvandareMemberokej, så tätt efter varann? men dom dagar jag inte tränar då? skriv ut när jag ska ta på träningsdagar och på vilodagar så är ni snälla!
15 april, 2006 at 23:48 #1020885Anonym anvandareMemberblennlid wrote:okej, så tätt efter varann?En stund före funkar bra. Och sedan kan du vänta med det andra proteinet till du har kommit hem, säg 30-60 minuter efteråt. Givetvis fungerar en vanlig måltid även bra.
16 april, 2006 at 01:01 #1020886Anonym anvandareMemberjaha okej och dom dagar jag INTE tränar då?
16 april, 2006 at 12:40 #1020887Anonym anvandareMemberSå kan du ta en till frukost och en till lunchen eller middagen, eller både och om du har råd.
26 april, 2006 at 13:11 #1020888Anonym anvandareMemberHallå!
Jag är själv nybörjare, men tycker mig ha nått bra resultat än så länge.
Sedan årskiftet har jag, genom 4 styrkepass i veckan och masor av mat, gått från 72 kg till ca 80. Muskler, fett och vatten i en härlig symbiosSom tidigare skrivare sagt så måste du nästan välja om du ska bygga muskler eller gå ner i vikt. Det är en omöjlig kombination annars eftersom muskelbygge kräver överskott, och viktminskning kräver underskott.
För muskelbygge tycker jag din kost ser lite klen ut. De hårda mackorna ger dig inte speceillt mycket. Försök äta gröt til frukost istället. Då får du i dig kolhydrater, plus att du kan ta en proteindrink till. Själv blir jag illamående av att äta stadig gröt och sen en proteindrink, och jag brukar därför ta med proteindrinken till skolan och ta den efter nån timme.
Proppa i dig protein även de dagar du inte tränar. Kolhydraterna kan du dock dra ner lite på de dagar du inte tränar om du vill (men kolhydrater är också det som hjälper proteinet att bygga muskler…(rätta mig den som är av annan forskning) ).
Mellan frukost och skolmiddagen kan du ju försöka få i dig lite proteiner genomt.ex. kvarg (en mejeriprodukt som t.ex. Lidl säljer för förträffliga 9 kr paketet). Kvarg är fullproppat av protein.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.