Home › Forums › Kost och Näringslära › Hjälp mig
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 november, 2005 at 17:25 #96735Anonym anvandareMember1 november, 2005 at 17:25 #1061584Anonym anvandareMember
hej!
jag är en tjej på 18 år som skulle behöva lite hjälp med det här med kost…
jag tränar 5 dagar i veckan c:a 4 av dessa på friskis och svettis och en eller ibland två dagar brukar jag jogga 5 km.. jag tränar även hemma lite övningar med min egen kroppsvikt och promenerar morgonpromenader 35 min 5 dagar i veckan. jag äter inget godis eller så men jag skulle behöva lite tips hur man ska äta för att få musklerna att synas lite mer och kanske gå ner ungefär 3 kilo, just nu väger jag 60 kilo och är 173 cm lång… är tacksam för alla förslag och ni får gärna berätta hur ni själva äter för att hålla er i form…MVH/Frida
1 november, 2005 at 17:31 #1061585Anonym anvandareMemberbörja med att berätta själv vad du äter :emo-thumb
Och hur du tränar hemma, vilka övningar tex
1 november, 2005 at 21:50 #1061586Anonym anvandareMemberMed 60 kg till dina 173 kg ligger du redan nu på gränsen till undervikt. Jag menar inte med det att du absolut inte bör minska ditt kroppsfett, men du bör vara väldigt försiktig och veta vad du sysslar med. Snoka runt lite i detta forum och se vad du kan hitta, men tänk på att många här har hållt på länge och vet exakt vad deras kroppar klarar.
För att få synligare muskler och fastare kropp året om bör du kanske öka dosen styketräning. Kroppsviktsövningar i all ära, men lite viktträning skadar inte. Det finns ingen risk att du får stora bulliga muskler om du inte vill det. Däremot lär du få fram en del snygga konturer. Gissar utifrån ditt inlägg att det är det du vill åt!? Muskler innebär också en högre basförbrukning i vila vilket kan medföra att du blir av med det där sista utan att varken dra ner på kost eller öka fettförbränningsträningen.
Att dieta dig till synliga muskelkonturer tycker jag inte är någon jättebra ide då du redan ligger på ganska låg vikt och säkerligen inte på så hög fettprocent.Exakt vad du behöver förändra när det gäller kost och träning är omöjligt att säga utan ett mer exakt schema för hur du ligger till idag. Om du verkligen behöver gå ner i vikt är också omöjligt att säga utan att se hur du ser ut samt veta ungefärlig kroppsfettmängd. Vikten säger inte allt.
Att rabbla upp hur jag tränar och äter hjälper knappast dig. Vi har inte samma utgångsläge och därför inte heller samma behov. Du bör försöka hitta en nivå där du mår bra och kom ihåg att idealvikt och trivselvikt inte alltid är desamma. Din kropp mår inte helt säkert bäst på den vikt du vill nå.
2 november, 2005 at 13:34 #1061587Anonym anvandareMemberhej Sam Jr
hemma tr2 november, 2005 at 19:34 #1061588Anonym anvandareMemberoj .. vet inte riktigt vart jag ska börja …
Jag antar att dem passen du tränar på friskis inte är styrketräningspass utan aerobics utav någon form. (4 pass i veckan ) sen så springer du ½mil 1-2dagar i veckan och kör fem? morgonpromenader i veckan visserligen inte så långa men endå, och så äter du så pass lite som du gör.
Jag skulle rekommendera att du bytte ut i varjefall två-tre av dina friskis pass mot styrketräning på gym, trappade ner morgonpromenaderna till högst tre dagar i veckan och tar bort ett jogging pass. När man äter så lite som du gör nu och tränar så mycket så blir det kontraproduktivt …din kropp ”sparar” all energi den får i sig och lagrar som fett efter som den i princip är inställd på svält.. därför kommer du inte gå ner någonting
där emot om du ger den mer mat kommer den att börja släppa ifrån sig, i början kan det hända att du går upp pyttelite innan kroppen har fattat att den får tillräckligt med energi att göra sig av med.
hahaha angående det där med att se biffig ut så behöver du inte oroa dig ..du inbillar dig nog och om du skulle råka bli för biffig så är det bara att strunta i att öka vikterna på gymmet och fortsätta köra på samma vikter hela tiden när du är nöjd med din muskelutveckling …man blir inte ett monster över en natt ..då skulle vi alla gå runt och se ut som arnold.
Nu över till maten.
du vet ju själv att du äter för lite vilket är bra ..ett steg i rätt riktning i varjefall, då får vi helt enkelt ändra på det och äta mer
exempel på frukost; havregyrnsgröt (låter kanske inte så gott men går att få till kanon)
tex 1dl havregryn höll på vatten och micra i 2 minuter, sen blandar du i lite kesella och funligt så har du en kanon frukost …en macka med nåt schysst pålägg så är frukosten räddad
ett par timmar senare kan du slänga i dig en banan eller lite nötter
försök att få i dig skollunchen …går man på gymnasiet eller högskola så förstår jag inte varför man klagar, jag har aldrig vart på en skola som har dålig skolmat, men fixar du inte skolmaten så förök att få med dig nåt hemifrån i varjefal …ett par mackor eller sockerfri youhgurt …Danone gör en grymt bra youghurt utan socker och perfekt sammansättning av kolhydrater och protein för ett mellenmål
ät din middag som vanligt när du kommer hem och förök att äta även senare på kvällen …du kan med fördel äta proteinrika mål på kvällen
tex keso, kesella med funligt, eller nåt grovt bröd med mager ost eller kalkon
Efter stryketräningspassen och även friskis passen så kan du även försöka få i dig extra protein och snabba kolhydrater genom någon återhämtnings dryck. det finns färdigblandade men eftersom du är student är det ganska dyrt …
själv brukar jag klämma ner ett par riskakor (finns med extremt lite fett och grymt god kanelsmak) och ett par skivor kalkon
..blev lite mycket text , hoppas det var till nån hjälp
lycka till med att uppnå dina mål
2 november, 2005 at 22:35 #1061589Anonym anvandareMembertack för alla jätte bra tips du har säkert rätt:D känns bra!!! var faktiskt på gymmet idag med min kille.. det var också kul och det gick också bra.. tror inte heller jag borde vara så rädd för gym… tack än en gång för all hjälp!!!!
3 november, 2005 at 09:46 #1061590Anonym anvandareMemberFridolina wrote:sedan har jag en till fråga. om man inte vill bli ”biffig” av att gymma hur bör man gå till väga då? har försökt med gym tidigare men bara blivit större…Du måste vara ett genetiskt under, lever på svältgränsen och blir större bara för att har ”försökt med gym”. jaja allt är relativt.
Ett tips till, ät oftare….Och gärna proteinrika mellanmål.
Om du är ny med styrketräning då är mitt tips att strunta ivågen i början och följa utvecklingen i spegeln.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.