Hjälp! Viktproblem!

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp! Viktproblem!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • Author

Har ett problem.

Vill börja med att säga att jag endast tränat i ca 1,5 månader. Så jag är ingen biff direkt :)

NU till problemet.

Vägde mig i våras. Då vägde jag ca 71-72kg. (Jag är 180cm lång).
    Och tänkte nu i slutet av sommaren.. Att jag ska börja träna å bygga upp lite massa :up:

Men nu när jag vägde mig i slutet på september.. DÅ vägde jag ca 65kg : Har alltså under sommaren tappat ca 6kg. Och jag fattar inte hur.

Det enda jag gjort är under semestern är slappat och ätit skräpmat varannan dag typ ;)

Så nu vill jag veta hur jag ska äta för att öka i vikt.. Tränar 4ggr/vecka. Endast styrke.

Jobbar 3-skift. så de blir ju inte så regelbundet ätande direkt.

Tacksam för alla svar!

Hur är inte så svårt att förstå. Du har förbrukat mer energi än du ätit. Även om det har handlat om skräpmat och du inte har rört på dig något speciellt, så har du inte skräpmaten givit dig lika mycket energi som du har gjort av med.

Lösningen på problemet är inte speciellt svår. Ät mer. Och då inte skräpmat. Stryk den helt åtminstone sex dagar av sju. Vill du bygga muskler behöver du ge kroppen vad den behöver för att göra det, inte skräp.

Minst fyra, gärna fler, även om det är problematiskt med arbetstider (matlådor?), måltider om dagen, baserade på potatis, grovbröd, fullkornsris, pasta, havregryn, müsli, kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, mjölkprodukter, bönor, linser, frukt och grönsaker.

Ökar du inte i vikt… ökar du i portionsstorlekarna eller lägger in fler mål om dagen av bra mat, tills du ökar i kroppsvikt i den takt du önskar.

Man tackar för svaret.

har dragit ner på skräpmaten :emo-thumb Äter det max 1 gång/Vecka.

Har funderat på att börja äta så här!?:

Frukost
    mellanmål
    Lunch
    mellanmål
    Middag
    Kvällsmat

Ypperligt!

Ännu viktigare är förstås vad måltiderna består av, men det är inte heller så svårt att klura ut. En varierad kost baserad på oraffinerade livsmedel så är förutsättningarna för kvalitativ viktuppgång säkrade. Sedan är det bara mängderna som får justeras efter hand.

danne_silver wrote:
    Man tackar för svaret.

har dragit ner på skräpmaten :emo-thumb Äter det max 1 gång/Vecka.

Har funderat på att börja äta så här!?:

Frukost
    mellanmål
    Lunch
    mellanmål
    Middag
    Kvällsmat

Det där ser bra ut, sen är det ju som ”kingen” säger att det är viktigt att måltiderna består av rätt slags föda också. Mellan målen kan ju bestå av en måltidsersättare av något känt märke…finns många bra ute på marknaden!
    Sen finns en jätte bra bok skriven av Ove rytter som heter ”Effektiv Diet” där lär du dig mkt om hur kroppen förbränner Kalorier och hur du ska äta m.m m.m plus att det finns färdiga recept på allt från frukost till kvällsmål!

Lars Berglund wrote:
    Det d

n

Andreas Guiance wrote:
    Håller med:up:

Man får passa sig lite med måltidsersättare bara; många kan innehålla olika sockerarter som exempelvis fruktos – lågt gi visst, men icke desto mindre förödande för formen. Det kan med andra ord vara värt att slänga ett getöga på innehållsförteckningen innan man köper en sån produkt.

Annars finns ju alltid andra smidiga alternativ, jag kan exempelvis rekommendera mackorna jag skrivit om i receptdelen som mellanmål:)

Tillsatt fruktos kan inte tas upp av kroppen som glukos (därav det låga GI:et), men problemet är att det inte kan tas hand om kroppen alls. De konstgjorda molekylerna känns inte igen av kroppen, och till slut har levern, som fått det tvivelaktiga nöjet att lösa detta, inget annat val än att göra om fruktoset till triglycerider. Och vipps har man fått en fettlever á la alkis.

Med andra ord: rata fruktos hårt.

Observera att detta gäller kostgjort fruktos som tillsatts i diverse livsmedel. Ej det som finns naturligt i frukt.

Alex

Alex Danielsson wrote:
    Observera att detta g
    King Grub wrote:
    På vilket sätt metaboliseras tillsatt fruktos annorlunda än fruktos som finns naturligt i frukt och grönsaker?

”Studies involving commonly consumed fruit juices showed that natural fructose carbohydrates can alter lipid and protein oxidation biomarkers in the blood.”

Fructose, insulin resistance, and metabolic dyslipidemia, Nutrition & Metabolism 2005, 2:5

Ser att du skiljer på naturligt fruktos urvunnet ur frukt, och ’konstgjort’ fruktos.Jag Googlade snabbt men fann ingen info om konstgjort fruktos.
    Däremot en dietist som svarade att hon inte visste om det ens gick att köpa sådant , och rekomenderade juice istället .. :nerd-tb:
    Är lika frågande som föregående frågeställare och ser nyfiket fram på svar.

SheeBa wrote:

Sorry.. 😮

My bad.
    Fast fr

Inget bad alls. :)

Mycket möjligt att jag missförstått allting från början.. men är villig att göra bort mej bara jag får lära mej ngt nytt på kuppen.
    Så min fråga kvarstår: Syftar begreppet ’ konstgjorda molekyler’ på ett konstgjort fruktos, eller bara på förädlat fruktos i t.ex. fruktossirap?
    :whistle:

*Ja – jag SKA gå och göra ngt vettigare sedan ..*
    :p

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.