Hjälp! Viktproblem!

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp! Viktproblem!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • Author

Allt fruktos som tillsätts livsmedel är konstgjort (till skillnad mot det naturliga fruktoset som finns i frukt). När levern ska försöka metabolisera detta, vilket görs i det så kallade cytokrom P450-systemet, så går den helt enkelt bet. Molekylkedjan känns inte igen, och leverns enda utväg är att konvertera molekylen till en triglycerid.

Detta enligt Charlotte Erlandsson-Albertsson, Medicinska fakulteten vid Lunds Universitet.

mvh

Alex

Sedär.
    Jag har i okunskap utgått från att det – konstgjorda- fruktoset var urvunnet ur frukt, och därför naturligt.
    Att det sliter hårt på levern visste jag sedan förut, men nu vet jag ännu bättre.
    Inte fy skam för en helt ledig, lat lördag .. ;)

Tackar.

SheeBa wrote:
    Sedär.
    Jag har i okunskap utgått från att det – konstgjorda- fruktoset var urvunnet ur frukt, och därför naturligt.
    Att det sliter hårt på levern visste jag sedan förut, men nu vet jag ännu bättre.
    Inte fy skam för en helt ledig, lat lördag .. ;)

Tackar.

Inser att jag måhända var en smula kantig. Naturligtvis är det möjligt att det tillsatta fruktoset verkligen ÄR utvunnet ur naturligt fruktos. Men det har i sånt fall erhållit en förändrad molekylsammansättning, som gör att kroppen inte kan ta emot den. Summa kardemumma: tillsatt fruktos är inte samma sak som naturligt fruktos, och det kan ge fettlever.

Alex

Fuck! Sitter h

Hazed wrote:
    Fuck! Sitter här med en måltidsersättare från en känd svensk tillverkare som verkar sprängfylld med fruktos. Rena skiten att sätta i sig alltså? Hur är det med maltodextrin som brukar finnas i gainers t ex?

Maltodextrin är alldeles utmärkt, men enbart i samband med träning. Det är extremt snabba kolhydrater. Man kan med andra ord direkt avfärda de råd som tillverkarna brukar skriva på gainer-burkarna om att ”ta 2-3 drinkar under dagen för maximal muskeltillväxt”.

Maltodextrin i samband med träning ger muskeltillväxt – maltodextrin vid andra tillfällen ger visserligen också tillväxt, men kanske mer runt magen;)

Att konsumera maltodextrin dagarna i ända leder dessutom till en massa onödiga insulinspikar och i förlängningen till försämrad insulinkänslighet.

Okej, tack f

Fruktos är kasst och verkar mer och mer likna en av dom stora bovarna bakom insulinresistens, övervikt och dyslipidemi.

King Grub wrote:
    Fruktos är kasst och verkar mer och mer likna en av dom stora bovarna bakom insulinresistens, övervikt och dyslipidemi.

Kan bara hålla med min kära Grub! Jag har har varit en stor motståndare mot fruktos så länge jag kan minnas. Tror det var Don Lemmon (jepp, killen som är gift med Asia Carrera) som fick in mig på det spåret under sena 90-talet.

Hazed wrote:
    Okej, tack för svaret. Men åter till frågan om fruktosen – är du också inne på att det är kass? Det låter ju onekligen inte så hälsosamt om man ska tro t ex Alex (vilket jag iofs gör) men man undrar ju. Har verkligen tillverkarna så dålig koll så att de proppar i sånt som är direkt skadligt för en och sedan säljer det under devisen ”lågt GI”. Tror fasen att det är lågt GI om man inte ens kan ta upp det..?

Precis som Grub och Jocke säger är det helt enkelt uselt tyvärr:)

Jag tycker också det är mycket märkligt att de stoppar i det, jag kan dock tänka mig några anledningar:

Dels att man tidigare inte hade så bra koll på hur dåligt det var och att man helt enkelt inte hunnit ändra recepten på vissa produkter.

Dels att lågt gi säljer (oavsett anledning).

Och dels att det är svårt att hitta vettiga kolhydrater att stoppa i en MRP; det är ju svårt att blanda proteinpulver med kokt potatis tex;)

Andreas Guiance wrote:
    Och dels att det är svårt att hitta vettiga kolhydrater att stoppa i en MRP; det är ju svårt att blanda proteinpulver med kokt potatis tex;)

Haha, det vore något. Det påminner om en potatis- och majs proteindricka som Henrik Eiselt provade att framställa en gång i tiden. Jag fick givetvis provsmaka – den var ju ändå smaksatt med äpplearom… Fy f-n, inte ens hunden ville ha den. Men ett mycket intressant koncept dock!

Angående MRP är det busenkelt att göra egna. Ta en liten påse, tillsätt en portion proteinpulver och en portion havregryn. Packa ned och använd när det behövs med mjölk eller vatten.

Joachim Bartoll wrote:
    Haha, det vore något. Det påminner om en potatis- och majs proteindricka som Henrik Eiselt provade att framställa en gång i tiden. Jag fick givetvis provsmaka – den var ju ändå smaksatt med äpplearom… Fy f-n, inte ens hunden ville ha den. Men ett mycket intressant koncept dock!

Hehe var det inte potatis-ägg? Om jag inte missminner mig är det just den kombinationen som ger det högsta bv:t?

Den kombinationen får man för övrigt om man gör en klassisk Tortilla Española…dvs det man på svenska kallar bondomelett tror jag…ett betydligt smakfullare sätt att äta det än som proteindricka:emo-thumb

Andreas Guiance wrote:
    Hehe var det inte potatis-
    Joachim Bartoll wrote:
    Fan, det var ju 2001. Tror du jag kommer ihåg alla små detaljer? :D Har dock för mig att det var potatis och majs, just eftersom det skulle tilltala veganer.
    Potatis + ägg ger förvisso ett BV på 137. Men potatis och majs är också en bra kombo.

EDIT: Lite off-topic detta, skärpning på oss!

Hehe för att avsluta denna off-topic diskussion bara…anledningen till att jag trodde att det var potatis+ägg var att jag såg Henrik skriva en kommentar om att han hade testat att göra en sån drink en gång i tiden, men att den var så vidrig så ingen kunde dricka den:)

Back on topic!

hänger inte med i fruktos snacket….ja äter 7-8 frukter om dager:o
    bra eller anus?

StorPatrik wrote:
    hänger inte med i fruktos snacket….ja äter 7-8 frukter om dager:o
    bra eller anus?

Det är bra.Frukt är bra mellanmål, och det är inte det fruktos i naturligt tillstånd som är skadligt.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.