Högt proteinintag för minskad muskelförlust?

Home Forums Kost och Näringslära Högt proteinintag för minskad muskelförlust?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

För vissa kanske det är självklart, men för mig är det ganska ologiskt.
    Min fråga är då varför ska man ska ha fortsatt högt proteinintag när man inte alls tränar bara för att bibehålla muskelmassa. Borde det inte räcka med att man tillgodoser energibehovet bara (kolhydrater osv)?
    Mvh

Hur tänker du nu? Asså det du är född med (gener) skulle du nog kunna ligga på väldigt dålig kost och ändå behålla det mesta. Men ta bort proteiner helt! Go for it! Love it :D

Om man inte ens bryr sig om att behålla sina muskler så gör man ju inte. Men det är ju lika logiskt som att inte sluta röka om man skiter i risken för cancer.

Jo, men varför måste musklerna käka sig mätta på protein när det inte bedrivs någon träning som bryter ner musklerna?

Att kroppen tar energi ifrån glykogenlagren och sedan från muskelproteinet vid tex svält förstår jag.

alexander_n wrote:
    Jo, men varför måste musklerna käka sig mätta på protein när det inte bedrivs någon träning som bryter ner musklerna?

Att kroppen tar energi ifrån glykogenlagren och sedan från muskelproteinet vid tex svält förstår jag.

Om du inte tränar och ligger på ett kaloriunderskott med halvdant proteinintag så är muskelförlust ett faktum.

Varför tror du att alla kroppsbyggare tränar så hårt under deff? Det är ju inte för att hoppas bygga muskler. Om man hade kunnat deffa utan träning och utan att förlora muskelmassa så hade alla svultit sig själva i ett par veckor bara.

alexander_n wrote:

Om du slutar och träna. Så tappar du ju muskler! Samma princip som du byggde muskler. Alltså Kroppen anpassar sig till så mycket muskler du behöver. Tränar du regelbundet hela tiden eller andra aktiviteter så sitter musklerna där. Hjärta med mera behöver protein (mineraler). Detta finns även i kolhydrater och grönsaker. Så du får i dig protein varken du vill det eller inte :)

alexander_n wrote:

Ett fullständigt inaktivt liv bryter ner kroppen betydligt mer. Vid svält minskar proteinnedbrytningen och fettförbränningen ökar.

Dessutom är en kost med på tok för lite protein direkt farlig.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.