Hungrig mellan måltiderna, vad gör man?

Home Forums Kost och Näringslära Hungrig mellan måltiderna, vad gör man?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Hej

Vad gör bör jag göra om jag känner riktigt regelbundet hungrig mellan måltiderna? För mig är detta något helt nytt. Tidigare har jag bara blivit hungrig några minuter före mina planerade måltider respektive under förbränningsträning. Bör jag:

A) Ta en proteindrink eller dylikt?

B) Välja andra livsmedel till mina måltider?

C) Öka mängden kalorier vid måltiderna?

D) Bortse från hungern och bita ihop?

E) Annat alternativ?

Tack på förhand

Olof_R wrote:
    Hej

Vad gör bör jag göra om jag känner riktigt regelbundet hungrig mellan måltiderna? För mig är detta något helt nytt. Tidigare har jag bara blivit hungrig några minuter före mina planerade måltider respektive under förbränningsträning. Bör jag:

A) Ta en proteindrink eller dylikt?

C) Öka mängden kalorier vid måltiderna?

D) Bortse från hungern och bita ihop?

E) Annat alternativ?

Tack på förhand

Hur lång tid går det mellan måltiderna?
    Tänk på att man bör äta från varnannan till var tredje timma..
    Hur mkt äter du vid varje måltid?
    VAD äter du..?

Jag äter enligt följande:

06:00- 25gram whey

06:30 – 2,5 dl havregrynsgröt, 1 banan, 6 äggvitor, 65 gram mini milko, multivitamin/mineral

09:30 – 2,5 dl snabb havregrynsgröt, 35-40 gram whey, 10 gram glutamin

(träning) 15 gram whey 10 gram druvsocker

ca: 11:15 – 50 gram whey 90 gram druvsocker, 10 gram glutamin

ca 11:30 -12:00 – 300 gram sallad (morot,spenat, ärtor etc), 300 gram potatis (skalad kokt vikt), 200 gram nötfärs/lax/kycklingbröstfilé, ev. en tskd linförolja.

15:00 – 20 gram valnötter, 1 burk kessella

18:00 – 300 gram sallad, 0,5 dl råris (okokt), 200 gram mager fisk/175 gram skalade räkor, 1 tsk linförolja, 1 mskd olivolja

21:00 40 gram whey, 1 tsk jordnötssmör

Äter alltid såhär med undantag av dagar då jag tränar på eftermidagen då byter jag bara plats på måltiderna bara och ibland lägger jag in en extra banan till antingen lunch eller till kesellan.

Lägg till en jävla massa sallad, så brukar man hålla sig lite längre iaf :) + att det inte innehåller alls mkt kalorier.

Stryk glutaminet. Öka på med kolhydrater, framför allt efter passet. Öka även en del på fettet. Det framgår inte vad du har för syfte med dieten. Vill du gå ner eller upp?

Tack för svar!

Målet är att gå ner i vikt.

Olof_R wrote:
    Jag äter enligt följande:

06:00- 25gram whey

06:30 – 2,5 dl havregrynsgröt, 1 banan, 6 äggvitor, 65 gram mini milko, multivitamin/mineral

09:30 – 2,5 dl snabb havregrynsgröt, 35-40 gram whey, 10 gram glutamin

(träning) 15 gram whey 10 gram druvsocker

ca: 11:15 – 50 gram whey 90 gram druvsocker, 10 gram glutamin

ca 11:30 -12:00 – 300 gram sallad (morot,spenat, ärtor etc), 300 gram potatis (skalad kokt vikt), 200 gram nötfärs/lax/kycklingbröstfilé, ev. en tskd linförolja.

15:00 – 20 gram valnötter, 1 burk kessella

18:00 – 300 gram sallad, 0,5 dl råris (okokt), 200 gram mager fisk/175 gram skalade räkor, 1 tsk linförolja, 1 mskd olivolja

21:00 40 gram whey, 1 tsk jordnötssmör

Äter alltid såhär med undantag av dagar då jag tränar på eftermidagen då byter jag bara plats på måltiderna bara och ibland lägger jag in en extra banan till antingen lunch eller till kesellan.

Just nu går jag på diet&min coach säger lite skämtsamt med ”allvar”, att om man just ätit& fortfarande känner sig hungrig, det är då kroppen bränner fett.. Under diet ”ska” man inte känna sig mätt&belåten..:( Ditt matintag ser ganska ok ut. Skulle dock byta ut 9.30 målet mot 1brk kesella med funlight, &en liten fruktsallad på ½banan, ½päron& ½ apelsin, blanda ihop allt! Samt efter träningen MÅSTE du ha mer protein. Ca 40-50gr+3 riskakor (lr en frukt så som banan/äpple/päron!!!) Hur länge har du ätit så här? Kan ju annars vara så att med ny kost så tar det ca 2 veckor innan kroppen ställt om sig! Ta en frukt till varje ”mellanmål”, helt ok!
    Har du testat&göra dina protteshakes i mixer/blender? Ta då ca 1 dl mindre vatten än enl port. anvisning, i med en ½ banan, ev ½dl frysta osockrade bär, 1äggvita& 5 isbitar. Mmmm, det blir ”fluffigt” och mättar mer än vanligt.. om man säger så.. Kram&hoppas detta kan vara ngt som passar dig. Du kan ju iaf prova, och funkar det så funkar det. Vore skoj om man ngn gång kan vara till hjälp, lr åtminstone komma med tips som leder ngn vart:) Mvh/frida

Samt efter träningen MÅSTE du ha mer protein. Ca 40-50gr+3 riskakor (lr en frukt så som banan/äpple/päron!!!)

Målet 11:15 är väl maten efter träning :|

Å då är det väl en ganska bra sammansättning :)

Jeppe wrote:
    Samt efter träningen MÅSTE du ha mer protein. Ca 40-50gr+3 riskakor (lr en frukt så som banan/äpple/päron!!!)

Målet 11:15 är väl maten efter träning :|

Å då är det väl en ganska bra sammansättning :)

Bah, läste fel:whistle: Men grejen är kanske ändå att du borde ta mer protte innan träningen då.. Vad tror du annars om det jag skrev?

Frida G wrote:
    Just nu går jag på diet&min coach säger lite skämtsamt med ”allvar”, att om man just ätit& fortfarande känner sig hungrig, det är då kroppen bränner fett.. Under diet ”ska” man inte känna sig mätt&belåten..:(

Jag håller inte med. Om man fortfarande är hungrig så har du förbrukat mer energi än vad som är planerat eller ätit för lite. det innebär att dietschemat inte passar och att vissa modifieringar krävs. Jag förespråkar mer kardio framför svält. En kropp som svälter (hunger = svält) sparar på energiåtgången och därmed blir viktnedgånger mindre effektiv.
    Mvh,
    Mirjana

Frida G wrote:
    Bah, läste fel:whistle: Men grejen är kanske ändå att du borde ta mer protte innan träningen då.. Vad tror du annars om det jag skrev?

Är en glad amatör som aldrig genomfört en diet, så jag är nog inte rätt person att avgöra det. 😮
    Men ett par synpunkter har jag dock.
    Protein, han äter upp till 55g strax före och under träning, det borde väl vara tillräckligt, tycker jag.

Riskakor, de innehåller ~80g Kolhydrater / 100g.
    Om man skall få i sig 0,8-1g/kg kroppsvikt efter träning som brukar rekommenderas, blir det rätt många riskakor, tror ett paket väger ~120 g.
    Nog lämpligare med exempelvis malto.
    Om man inte gillar att tugga ;)

Antagligen är det som du säger att kroppen inte har ställt om sig ännu, och kommer acceptera ett mindre intag längre fram i dieten, ej självupplevt så ingen aning…:
    Alternativt skjuta in ett ytterliggare ett mål på kvällen bestående av Protein (kasein) och nötter.

Olof_R wrote:

Jag rekommenderar broccoli. Det är nyttigt, gott och riktigt mättande. Pressad citron är gott till.

Potatis, ät det och du kommer få många fördelar. Potatis är det livsmedel som har högst uppmätt mättnadsfaktor. 400 gram potatis motsvarar på ett ungefär 100 gram pasta kalorimässigt. Potatisen äger dessutom pastan näringsmässigt. För att ta ett exempel.

Slutsats: Potatis är den optimala kolhydratskällan under diet. Mättar bra och ger lite kalorier, och att den dessumtom är rik på vitaminer, mineraler spårämnen och fibrer gör det inte sämre.

Mirre wrote:
    Jag håller inte med. Om man fortfarande är hungrig så har du förbrukat mer energi än vad som är planerat eller ätit för lite. det innebär att dietschemat inte passar och att vissa modifieringar krävs. Jag förespråkar mer kardio framför svält. En kropp som svälter (hunger = svält) sparar på energiåtgången och därmed blir viktnedgånger mindre effektiv.
    Mvh,
    Mirjana

Agree :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.