Hur bygger man massa samt minskar på kroppsfettet

Home Forums Kost och Näringslära Hur bygger man massa samt minskar på kroppsfettet

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Tänkte är det någon som har goda råd, hur man bygger muskler samtidigt som kroppsfettet minskar? Är det först och främst möjligt?:|

Är 180cm och väger 88kg med 17% fett. Skulle nog vilja gå ner till ca 13% kroppsfett och lägga på lite ren massa samtidigt. Tränar 4-5 gånger i veckan med tyng belastning och hög intensivitet. Är medelaktiv så att säga.

Äter på följande sätt per dag:

……………….Proteiner…kolhydrater…fett………kcal
    Totalt:……….212g………..179g………37,5g……1900
    Energifördel….44,5%………37,6%…….17,7%

Äter jag för lite? Bör jag ändra på energifördelningen och öka kcaloriintaget?

Nu f

herrdanne wrote:
    Nu får vi se här om jag tar mig vatten över huvudet, tror inte det dock, isf blir jag tillrätta visad8)

Jag väger 99kg just nu och käkar ca 2500-3000 kcal om dagen (Orkar helt enkelt inte äta mer), och enligt vad jag har läst så bör en man i din storlek äta ungefär där.

Fördelningen på näringen finns det ENORMT många olika exempel på enligt mig:| Enligt många skrifter jag har läst så rekommenderar dom 50%E kolhydrater samt 25%E protein och 25%E fett, själv äter jag 45%E protein, 25%E fett och 30%E kolhydrater och tycker det funkar bra för mig.

Och det med att bugga muskler och samtidigt bli av med oönskat fett, det är väl inte det lättaste att fixa samtigt enligt många, men enligt egna erfarenher så båda såg jag och kände jag mig mer slimmad då jag började äta på det sätt jag idag gör. Och det beror nog på att kroppen använder rätt näring i kroppen för att ta fettet som bränsle tillsammans med kolhydraterna (”fettet brinner i kolhydratens låga”)

Sen så är det så att om man äter mer så ökar ämnesomsättningen om du äter mer för att kroppen ska hinna bli av med näringen.
    Så många mindre mål är att föredra,
    t ex

frukost
    mellanmål
    middag
    mellanmål
    lunch
    Kvällsmål

Undvik fett på förmiddagen, det gör sig bättre på kvällen.
    Undvik kolhydrater senare på kvällen då du inte behöver enerig för att sova..

Det är det jag hade att komma med än så länge, dvs dig smal

Tack för hjälpen! Ska prova lite försiktigt att minska på kolhydraterna och öka lite mer fett intag när det gäller energifördelning.

Voldemaahr wrote:
    är inte fett att föredra på morgonen?

Det sänker insulinkänsligheten en hel del.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.