Hur många kcal/dag?

Home Forums Kost och Näringslära Hur många kcal/dag?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hejsan har börjat en diet inför sommaren och har läst att 40% protein 30% kolhydrater och 30% fett är en bra kombination.

Frågan är då: Ungefär hur många kcal/dag jag bör ligga på för en viktminskning på ca 0,5 kg/vecka?

Jag ligger nu på en vikt på ca 75kg (normalt ca 80kg innan jag började dieten).

Bör jag ligga på 2500 kcal/dag vid diet eller är det för lite? Tränar på gymmet 3 ggr/vecka och promenerar i princip dagligen 60 min.

Hur mång kcal/dag ska jag sedan ligga på när jag vill behålla formen som jag uppnåt, så gått det går utan att slita ut mig?

Mvh David

Allt beror på ditt dagliga behov.

Tack för svaren.

Har ni koll på vilka kolhydradet som är att föredra? Jag brukar variera mellan ris (parboiled), äggnudlar och snabbnudlar.

Vad säger ni sedan om fördelningen kolhydrat/protein/fett när man inte är under diet och om man vill ha kvar formen hyffsat? Känns som att man äter sjukt lite kolhydrader under dieten…

/David

Jag kör typ 40 40 20.. kanske lite mindre på fettet ibland. När det gäller ris så diggar jag råris, koka upp en kastrull med det och släng i frysta grönsaker när det nästan är klart, så fick man i sig det oxå :)

Om du vikten fortfarande dalar på de kcal du äter nu finns det ingen anledning att ändra på det.. :)

Ett tips är att se över dina kolhydrat källor. All snabb pasta kan du ju byta ut mot ex. fiberpasta, riset till råris osv…Mvh Rigge

Är med på kolhydratkällorna inte bör vara snabba generellt. Satt dock och kollade på snabbnudlarna (hade faktiskt lågt GI enl Pauluns tabeller) samt högt fettinnehåll av veg olja. Undra om den fettsammansättningen är bra?

Eldorado snabbnudlar har ett näringsvärde 100g:
    Energi 450 kcal
    Protein 12 g
    Kolhydrater 57
    Fett 21! (vilket ju borde vara kanon om fettkällan är ok, det står ju vegetabilisk palmolja i ingredienserna…)

Tänkte att tillsamman med tonfisk är det en ganska bra komponerad måltid om man tar hänsyn till 40-30-30 (prot-kolh-fett).?

Vad tycker ni?:what:

Davidjerkon wrote:
    Eldorado snabbnudlar har ett näringsvärde 100g:
    Energi 450 kcal
    Protein 12 g
    Kolhydrater 57
    Fett 21! (vilket ju borde vara kanon om fettkällan är ok, det står ju vegetabilisk palmolja i ingredienserna…)

Snabba kolisar, hälften är mättat fett av dem 21g och protein mängden på 450 kcal är liten. Det är skräp, men rätt gott ändå ;) Tonfisk kan ju vara gott till – men gör inte snabbnudlar till vardagskrubb :up:

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.