Hur mycke druvsocker efter träning?

Home Forums Kost och Näringslära Hur mycke druvsocker efter träning?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Fick tippset att stoppa i mig lite Druvsocker/Maltodextrin tillsammans me proteindrinken efter träning.
    Min fråga är då hur mycke ska man stoppa i sig?
    Köpte Dextro Energy och det ger ju 3g kolhydrater/tablett.

Blir det inte en väldans massa tabletter då? ;)

Räcker 2 bananer annars? Istället för druvsockret eller ska man köra båda kanske?

*Edit* Finns det nåt annat/bättre att köpa än Dextro Energy isf?

Det finns ju även Dextropur från samma tillverkare som är i pulverform! ;)

Julian wrote:
    Fick tippset att stoppa i mig lite Druvsocker/Maltodextrin tillsammans me proteindrinken efter träning.
    Min fråga är då hur mycke ska man stoppa i sig?
    Köpte Dextro Energy och det ger ju 3g kolhydrater/tablett.

Blir det inte en väldans massa tabletter då? ;)

Räcker 2 bananer annars? Istället för druvsockret eller ska man köra båda kanske?

*Edit* Finns det nåt annat/bättre att köpa än Dextro Energy isf?

Ditt kolhydrat behov efter träning beror till större delen på hur länge du tränar samt kroppsvikt. 0,8 gram kolhydrater per kilo brukar funka bra.

Istället för Dextro kan du äta fullkornspasta, grovt bröd eller gryn. Det är mängden kolhydrat som är viktigast efter träning och inte hastigheten som är av betydelse. Långsamma kolhydrater ger bättre fettförbränning och prestation dagen efter. :up:

Olof_R wrote:
    Ditt kolhydrat behov efter träning beror till större delen på hur länge du tränar samt kroppsvikt. 0,8 gram kolhydrater per kilo brukar funka bra.

Istället för Dextro kan du äta fullkornspasta, grovt bröd eller gryn. Det är mängden kolhydrat som är viktigast efter träning och inte hastigheten som är av betydelse. Långsamma kolhydrater ger bättre fettförbränning och prestation dagen efter. :up:

Så de stämmer inte att snabba kolhydrater är bättre efter träning än långsamma då? :|
    Eller du kanske menade de som Robin här nedan/över så fint förklarade de? ;)

Robinravn.se wrote:
    Helt rätt av dig att stoppa i dig supersnabba kolhydrater efter träning.
    0,5-1g/kilo kroppsvikt är lagom. Beroende på den tränade muskelgruppens storlek, antal set och intensitet.
    Detta skall ätas även under diet!!
    Och glöm inte att ta vassleprotein samtidigt runt 20g är lagom. Vassle ger mycket högt aminosyrapåslag även vid låga doser…..

Om du bulkar och inte bryr dig om att bli ”slät” får du bättre effekt av att gå ända upp till 1,5g kolhydrater/kilo kroppsvikt om du kört ett riktigt hårt pass. OBS:! Viktigt att du tar kolisarna DIREKT efter sista setet…..

Sedan MÅSTE du stoppa i dig långsamma kolisar genom mat INOM 45 minuter annars blir det ett avbrott i utsöndringen från tarmen till blodet och då inaktiveras glukostransportenzymerna.
    Till detta mål skall du och stoppa i dig protein, gärna en protte-drink (15-20g vassle) +proteinmat för att säkra en jämn aminosyra-tillförsel.

Kör hårt och lycka till=)

Okej, ja de har jag då aldrig fått förklarat för mig, hehe, tackar :up:

Jag säger som ett känt varumärke” bananas are for monkeys
    MVH Rigge

Olof_R är den som är inne på rätt spår. :)

Jay wrote:
    Olof_R är den som är inne på rätt spår. :)

Så jag ska inte äta dextro eller bananer eller någon form av ”snabba” kolhydrater efter träningne då? En Protein drink och 3 skivor fullkornsbröd då asså?

*Förvirrad* :what:

Julian wrote:
    Så jag ska inte äta dextro eller bananer eller någon form av ”snabba” kolhydrater efter träningne då? En Protein drink och 3 skivor fullkornsbröd då asså?

*Förvirrad* :what:

Det behövs inte snabba kolhydrater efter träning, sedan vad du väljer att äta är mycket upp till dig själv och ditt tycke och gom.

Fruktos skulle jag undvika, även om mängden i en banan inte är särskilt stor.

3 skivor fullkornsbröd blir säkert bra. :)

Valdigt snurrig trad tycker jag.

Banan ar inte snabba kolhydrater till att borja med.
    Det ar fordelaktigt att inta snabba kolhydrater efter traningen for en snabbare aterhamtning men ar inte ett ”maste” om du nu finns natt maste i traningsvarlden. Om du inte intar snabba kolhydrater efter traningen kommer de langsamma som du far i dig vid ett senare tillfalle gora jobbet at dig men det kommer ta lite langre tid.

high_school_boy wrote:
    Om du inte intar snabba kolhydrater efter traningen kommer de langsamma som du far i dig vid ett senare tillfalle gora jobbet at dig men det kommer ta lite langre tid.

Finns i o f s inget som säger att man måste vänta till ”senare” med kolhydraterna bara för att man inte väljer druvsocker/maltodextrin som kolhydratkälla.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.