hur mycket kan man gå upp i vikt?

Home Forums Kost och Näringslära hur mycket kan man gå upp i vikt?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

en kanske något knasig fundering jag fick efter diverse diskussioner jag och en kamrat haft om kost och vikt upp/nedgång:

hur mycket kan man som max lägga på sig i kroppsfett rent teoretiskt – per enskild dag?

vad jag tror mig ha förstått så är ju viktuppgång såklart ett resultat av en lite längre tids kaloriöverskott.
    det är en konstant pågående process, det är ju inte så att äter du 5 kg bacon så BOOM har du lagrat X gram kroppsfett!?
    kroppen gör väl inga drastiska omställningar från dag till dag.

men vad jag menar är väl så att säga hur mycket kan kroppen ”ta upp” som mest per enskild dag under längre tids kaloriöverskott.
    finns det någon så att säga övre gräns? någon tumregel om vad som är max eller liknande!?

det har väl att göra med många individuella saker att göra, alla har ju olika ämnesomsättning och olika förutsättningar att lagra fett osv.

men om vi tänker oss att person X som väger 90 kg sitter i soffan och bara äter smör hela dagarna…
    säg för 10000 kcal varje dag bara för att vara extrem – hur mycket av denna energi kan kroppen lagra som kroppsfett per dag?

någon som vet?

Förmodligen inte jätte mkt, kan förmodligen inte bli ”tjock över en natt”.

Av en slump hörde jag att de precis gjort ett liknande experiment i BigBrother denna veckan. De fick i princip inget annat än sötsakar, skräpmat och liknande att äta. Uppdraget gick gick ut på att gå upp så mycket som möjligt i vikt. Deras aktivitetsnivå i huset är minimal och borde med andra ord vara en ganska bra målgrupp för en studie som denna. Avsnittet finns att få tag på deras hemsida om någon skulle vara intresserad av att kolla på det själva. Sen att man inte kan dra några egentliga slutsatser utifrån detta då det bara handlar om ett fåtal individer under en enda kort period på 2 dagar är en annan femma.

[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162544&highlight=advanced+nutrition]

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.