- This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › Hur mycket protein ?
Hello
Hur mycket protein ska man äta när man bygger ? har hör det ryktas om 1.5 till 2 gram per kg, andra säger att kroppen inte tar upp så mycket.
Har ni någon tum regel när ni knopar i hop eran kost eller äter ni bara ”protein rik” mat.
jag väger 78 kg och är 183 cm lång om det hjälper på något sätt
HUR TÄNKER/GÖR NI ?
Jag brukar äta 3 g protein/ kg av min vikt och 1-2 g kollisar/kg av min vikt. Ökar i styrka och är piggare än någonsin:)
Det finns jättemånga trådar om detta. Men som StrongmanBlomster sa runt 3 gram per kg kroppsvikt brukar rekommenderas vid styrketräning.
Ligger du på energiöverskott räcker nog 2g protein per kilo kroppsvikt gott och väl.
Kan egentligen bara instämma med övriga, i grova drag är 2g/kg ett bra riktvärde (läs nu noga: BRA riktvärde, INTE bäst, optimalt blabla) vid kaloribalans eller överskott, dvs traditionell uppbyggnad/underhålls nivå.
Vid deff-fettreduktion-viktminskning är det bra med högre mängd, gärna 3+g/kg, vilket ger en rad med hälso-, muskelsparande- och resultatmässiga anledningar.
MVH
PRÖVA DIG FRAM!! alla kroppar är olika. prova 2 g protein/kg av din kroppsvikt i några veckor, är du nöjd då, kör med det, annars höj ditt intag?
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY