Hur mycket protein ?

Home Forums Kost och Näringslära Hur mycket protein ?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hello

Hur mycket protein ska man äta när man bygger ? har hör det ryktas om 1.5 till 2 gram per kg, andra säger att kroppen inte tar upp så mycket.
    Har ni någon tum regel när ni knopar i hop eran kost eller äter ni bara ”protein rik” mat.

jag väger 78 kg och är 183 cm lång om det hjälper på något sätt ;)

HUR TÄNKER/GÖR NI ?

Jag brukar äta 3 g protein/ kg av min vikt och 1-2 g kollisar/kg av min vikt. Ökar i styrka och är piggare än någonsin:)

Det finns jättemånga trådar om detta. Men som StrongmanBlomster sa runt 3 gram per kg kroppsvikt brukar rekommenderas vid styrketräning.

Ligger du på energiöverskott räcker nog 2g protein per kilo kroppsvikt gott och väl.

Kan egentligen bara instämma med övriga, i grova drag är 2g/kg ett bra riktvärde (läs nu noga: BRA riktvärde, INTE bäst, optimalt blabla) vid kaloribalans eller överskott, dvs traditionell uppbyggnad/underhålls nivå.

Vid deff-fettreduktion-viktminskning är det bra med högre mängd, gärna 3+g/kg, vilket ger en rad med hälso-, muskelsparande- och resultatmässiga anledningar.
    MVH

PRÖVA DIG FRAM!! :) alla kroppar är olika. prova 2 g protein/kg av din kroppsvikt i några veckor, är du nöjd då, kör med det, annars höj ditt intag? :)

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.