Home › Forums › Kost och Näringslära › Hur mycket ska man äta?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 februari, 2006 at 09:02 #94760Anonym anvandareMember21 februari, 2006 at 09:02 #1038890Anonym anvandareMember
Jag undrar hur ni vet hur mycket ni ska äta? räknar ni kalorier och håller er benhårt till en viss kalorinivå, för att ni bara har bestämt er för det, eller har ni helt enkelt provat er fram?
Om jag skulle dieta fick jag rådet att ligga på 1700-1900 kcal. Och enligt vissa formler då man kan räkna ut ens ungefärliga dagsbehov har jag hamnat på ca 1700, som basalomsättning och lägger man då till behovet för dagliga aktivitet och träning så hamnar jag på allt från 2600 till 3600 (fast 3600 har jag då aldrig ätit)
Men att ligga på ett energiintag som motsvarar sin basalomsättning måste väl ändå vara alldeles för lite, även om det är under diet?
Sedan undrar jag också hur jag egentligen kan hamna så högt i energibehov, för jag får intrycket av att alla andra tjejer här inte äter så mycket även om det framgår att ni tränar mer än mig?21 februari, 2006 at 09:21 #1038891Anonym anvandareMemberOj kan ngn moderator flytta tråden till kost och näring.. såg att den hamnade fel…
21 februari, 2006 at 10:13 #1038892Anonym anvandareMemberMilia wrote:Jag undrar hur ni vet hur mycket ni ska äta? räknar ni kalorier och håller er benhårt till en viss kalorinivå, för att ni bara har bestämt er för det, eller har ni helt enkelt provat er fram?
Om jag skulle dieta fick jag rådet att ligga på 1700-1900 kcal. Och enligt vissa formler då man kan räkna ut ens ungefärliga dagsbehov har jag hamnat på ca 1700, som basalomsättning och lägger man då till behovet för dagliga aktivitet och träning så hamnar jag på allt från 2600 till 3600 (fast 3600 har jag då aldrig ätit)
Men att ligga på ett energiintag som motsvarar sin basalomsättning måste väl ändå vara alldeles för lite, även om det är under diet?
Sedan undrar jag också hur jag egentligen kan hamna så högt i energibehov, för jag får intrycket av att alla andra tjejer här inte äter så mycket även om det framgår att ni tränar mer än mig?Utan någon mattematisk formel brukar detta funka:
viktx24 (män)
viktx20 (kvinnor)
På detta lägger du energiförbrukning för träning. Detta blir inte på Kcal rätt men funkar bra för de flesta.mvh
Stefan
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.