hur mycket ska man lida vid deff?

Home Forums Kost och Näringslära hur mycket ska man lida vid deff?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej!
    Jag håller på att försöka gå ner lite i vikt. Jag ska inte tävla eller så utan gör det enbart för min egen skull för att jag vill se bättre ut, målet är i första hand att minska ca 5 kg, och utifrån det så bestämmer jag om det blir mer.

Som alla vet så krävs det ju att man äter mindre energi än man gör av med för att minska i vikt och som en följd av det känner man ju hunger.

Men nu till min fråga, hur hungrig ska man egentligen vara innan man har blivit för hungrig? Man ska ju äta för lite, vid deff, men inte alldeles för lite.
    Jag tycket det är skitsvårt att veta… Jag är hungrig mest hela tiden och jag har sovit jättedåligt sedan jag började med min diet, vilket får som följd att kroppen sänder ut stresshormoner som motverkar viktnedgång (om jag förstått det rätt) och också gör mig ännu mer trött.

Detta gör att jag ibland undrar om det är värt det? hur mycket ska man lida för att få den kropp man vill ha?

Milia wrote:
    Hej!
    Jag håller på att försöka gå ner lite i vikt. Jag ska inte tävla eller så utan gör det enbart för min egen skull för att jag vill se bättre ut, målet är i första hand att minska ca 5 kg, och utifrån det så bestämmer jag om det blir mer.

Som alla vet så krävs det ju att man äter mindre energi än man gör av med för att minska i vikt och som en följd av det känner man ju hunger.

Men nu till min fråga, hur hungrig ska man egentligen vara innan man har blivit för hungrig? Man ska ju äta för lite, vid deff, men inte alldeles för lite.
    Jag tycket det är skitsvårt att veta… Jag är hungrig mest hela tiden och jag har sovit jättedåligt sedan jag började med min diet, vilket får som följd att kroppen sänder ut stresshormoner som motverkar viktnedgång (om jag förstått det rätt) och också gör mig ännu mer trött.

Detta gör att jag ibland undrar om det är värt det? hur mycket ska man lida för att få den kropp man vill ha?

Hej, beskriv gärna ditt kostprogram och din längd och nuvarande vikt. Vad som är ”för lite” kan ha blivit lite väl för lite. Dessutom hålls ditt blodsocker på en jämnare nivå om du äter 6-7 mål (eller flera) om dagen och mättnadskänslan kan stävjas genom att du äter en större mängd grönsaker. Isbergssallad och broccoli mättar bra.

Jag äter 5-6 ggr per dag 20& fett och 30-35% protein 45-50% kolhydrater. Före dieten låg jag mellan 2600-2800kcal per dag och det stod jag still i vikt på, nu äter jag mellan 1900-2200 kcal (1900-2000 ¨på vilodagar och 2200 på träningsdagar)
    Jag har tidigare styrketränat 1 gång i veckan (bara överkropp) och kört 2 ganska tuffa cardiopass i veckan, ibland också 1 timme yoga.

Men nu ska jag försöka klämma in lite mer styrka, så jag kommer förmodligen att köra cardio och sedan fortsätta med lite styrka efteråt.
    Jag är nu 176 lång och väger 76,6 kg

Jag har tidigare haft anorexia så jag vill inte gå ner för lågt på energiintaget för jag vill inte trilla dit igen.

Jag känner också att jag behöver ganska mycket återhämtning mellan passen så mer än 4 dagars träning i veckan gör mig alldeles för sliten.

Jag äter massor med grönsaker och då mest broccoli (I love it!), men också tomater och paprika och annan sallad.

jag har börjat rasa i vikt nu (1-1.5kg/vecka) med att käka 170-220gram protein per dag och mkt mer fett än tidigare, och lite mindre kolhydrater, det har sannerligen fått igång min ämnesomsättning.

okej, men jag känner samtidigt att jag behöver kolhydraterna eftersom jag kör ganska hård cardio.
    Det är svårt det där….med fördelningen alltså, helst skulle jag ju vilja äta mer av allt men det går ju liksom inte ihop om jag ska ner i vikt hehe:D
    jag har bara hållt på en vecka men det känns redan svårt att hålla motivationen uppe.

Missförstå mig rätt, jag tänker inte ge upp, jag är envisare än så:aggresiv:
    men jag vet inte riktigt vad jag ska göra när jag känner att jag är så trött…jag funderar mycket då, om jag gör rätt och så…
    fast jag vet att jag ju själv måste prova mig fram vad som är rätt för mig, fast råd mottages ju alltid tacksamt:D

Prova dig fram till ett program som funkar för dig.
    Jag har kört lågkolhydratdiet och det fungerade inte alls för mig. Nu har jag ett upplägg som funkar väldigt bra för mig där jag tappar 0.5-1.0 kg per vecka ungefär, utan att vara hungrig nästan, bara en aning.
    Om jag får svara, så nej, du ska inte vara dödshungrig hela tiden. (det är min åsikt)

Jag är Man, 22 år, just nu 90.0 kg. Om du är intresserad av mitt kostupplägg kan du titta hur det ser ut i min journal :
    [http://forum.body.se/showpost.php?p=44758&postcount=119 Klicka här]

Om du har några frågor om mitt upplägg är det bara o fråga, även om jag inte är nån expert osv. Lycka till.

Jag är konstant hungrig fast jag inte är på diet. :(

Tack för svaren, jo jag antar att man måste prova sig fram. Men jag upplever det många gånger som att jag är hungrigare än vad som är normalt, det vill säga jag är ofta hungrig även om jag inte dietar, så jag känne rigen mig i dig Camilla!

Nej men jag ska fortsätta köra på och hoppas att det går över:p

om det inte var länge sedan du hade anorexia så kanske det är kroppen som försvarar sig för en ”ny attack”. ta det långsamt o ge dettid. försöka att inte vara hungrig så ät stora protioner grönt till maten!!! drick mycket vatten!
    ett alternativ är att röra sig mer så man kan äta mer under diet. typ promenera en timme varje dag.
    hör av dig till mig via pm om du vill ha ett personligt upplägg, det kan jag hjälpa dig med!

athleticmia wrote:
    om det inte var länge sedan du hade anorexia så kanske det är kroppen som försvarar sig för en ”ny attack”. ta det långsamt o ge dettid. försöka att inte vara hungrig så ät stora protioner grönt till maten!!! drick mycket vatten!
    ett alternativ är att röra sig mer så man kan äta mer under diet. typ promenera en timme varje dag.
    hör av dig till mig via pm om du vill ha ett personligt upplägg, det kan jag hjälpa dig med!

Tack men jag har fått ett upplägg av en PT som jag försöker köra efter.
    Och jo, jag kan mycket väl tänka mig att det är som du säger att kroppen liksom försvarar sig för en ny attack!
    Idag är faktiskt första dagen på länge som jag inte haft så våldsam hunger, så det känns skönt. Psyket får vila lite;) Hela jag har vilat idag faktiskt, ingen träning vilket har varit skönt för jag har varit trött.
    Imorgon väntar gymmet. Jag är taggad!

Tjena Milia!

Är ingen expert på dietupplägg men har ändå lite förslag kring ditt upplägg.

Den hunger du beskriver kan ju vara ett tecken på att du har gått ut för hårt.. Om du stod still i vikt på 2800kcal ser jag absolut ingen anledning att droppa till 1900 så fort!!

Är ju nästan en tredjedel av ditt dagliga intag!! Visst brukar man säga runt 500kcalunder status quo- men du kanske skall prova att sänka mindre än så. Och i stället försöka förbränna mer.

När du kommer igång med styrketräningen kan du tom finna att du hamnat på underskott utan att du ändrat kosten öht!

Att dieta (på ett vettigt sätt)är en balansgång, där kroppens svälthormoner lätt kan sätta käppar i hjulet om du tar i för mycket, sas… Speciellt när du redan varit sjuk!

Låt det hellre ta nån månad längre och må bra under tiden!

Lite mer direkta tips mot hungern, kan vara att höja fettet en aning (nyttigt fett då) för att sakta ner systemet lite.

Hade dessutom hellre kört styrkan före cardion, för att ha mer ork inför lyften, samt att kroppen bränner mer fett då glykogendepåerna är tömda.

4 styrkepass i veckan räcker gott! Mak em count !

mvh/micke

Milia wrote:
    Jag äter 5-6 ggr per dag 20& fett och 30-35% protein 45-50% kolhydrater. Före dieten låg jag mellan 2600-2800kcal per dag och det stod jag still i vikt på, nu äter jag mellan 1900-2200 kcal (1900-2000 ¨på vilodagar och 2200 på träningsdagar)
    Jag har tidigare styrketränat 1 gång i veckan (bara överkropp) och kört 2 ganska tuffa cardiopass i veckan, ibland också 1 timme yoga.

Men nu ska jag försöka klämma in lite mer styrka, så jag kommer förmodligen att köra cardio och sedan fortsätta med lite styrka efteråt.
    Jag är nu 176 lång och väger 76,6 kg

Jag har tidigare haft anorexia så jag vill inte gå ner för lågt på energiintaget för jag vill inte trilla dit igen.

Jag känner också att jag behöver ganska mycket återhämtning mellan passen så mer än 4 dagars träning i veckan gör mig alldeles för sliten.

Jag äter massor med grönsaker och då mest broccoli (I love it!), men också tomater och paprika och annan sallad.

Om du står still på ~2700, varför inte bara öka styrka- och cardio mängd (morgonpromenader) och ligg kvar på 2700. Du kommer ju rent teoretiskt minska då.
    Kanske mår du också bättre.
    Bara en tanke

Hmm…svårt det där…
    Jag tog mig en dag (lördags) då jag åt lite mer, så då landade intaget på 2500 och sedan igår åt jag 1900, men då var jag knappt hungrig på hela dagen! superskönt! jag behövde nog det, så jag fortsätter nog ett tag till, har ju bara testat drygt en vecka ännu, men händer inget då, så kanske jag måste förändra ngt.
    Förvirrande dock det här med om förbränningen sjunker av för litet energiintag eller inte. Jag har alltid hört att om man äter för lite så sjunker förbrännigen för att den vill spara på det man har, men nu har jag förstått att det finns undersökningar som visar att det INTE är så?? Men varför stannar en del av i viktnedgången under deff då, trots att de inte förändrat upplägget ngt?
    Det känns svårt att inte bli för nojjig, det är ju olika rön om allt hit och dit och tillslut vet man ju inte vad man ska tro:| , till syvende och sist måste man nog prova sig fram för vad som gäller för sin egen kropp och vad som passar en själv bäst…
    Men tack för alla svar och synpunkter!:emo-thumb :worship:

Kroppen vänjer sig efter ett tag och står då still, mitt förslag ovan fungerar bara en tid, sedan måste du skära ned på Kcal alternativt se över fördelningen inom näringsämnena efterhand dieten fortlöper.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.