Hur ofta ska man äta?

Home Forums Kost och Näringslära Hur ofta ska man äta?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #658769
    Mathew_06002 wrote:
    Ok vad jag hört kan inte kroppen ta upp mer än ca 20g protein åt gången och det övriga läggs på som energi, men kanske är helt ute och cyklar då

    Nu pratar du om vasslepulver blandat med vatten. Förhoppningsvis lever man inte på det.

    Och i övrigt används alltid protein i energimetabolismen, den absoluta majoriteten av allt protein du äter. Så ska det vara. Och då tas det ju upp oavsett vad det används till i slutändan.

    Ett visst svinn blir det alltid av mat som passerar odigererat genom mag- tarmkanalen men det är helt normalt och påverkas inte heller av måltidsfrekvens.

    #658770
    henkebenke wrote:
    Det hade ju varit ett jättebra bantningsknep i så fall, att bara äta 2-3 ggr/dag…

    Sumobrottare äter 2ggr per dag…en gång på förmiddan och en gång på kvällen….undra varför….(Och jo, jag förstår att Sumobrottare stoppar i sig mer energi än dom gör av med för att bli stora)

    Så ni påstår alltså att det är en bluff med energi var 3-4 timme?

    Äter jag inte 3 timmar innan ett gym/fyspass så presterar jag inte ens i närheten av lika bra som med energi i kroppen… Oavsett vad jag åt 12 timmar tidigare….

    Går det att argumentera emot det…? *nyfiken*

    #658771
    xNightFox wrote:
    Sumobrottare äter 2ggr per dag…en gång på förmiddan och en gång på kvällen….undra varför….(Och jo, jag förstår att Sumobrottare stoppar i sig mer energi än dom gör av med för att bli stora)

    Så ni påstår alltså att det är en bluff med energi var 3-4 timme?

    Äter jag inte 3 timmar innan ett gym/fyspass så presterar jag inte ens i närheten av lika bra som med energi i kroppen… Oavsett vad jag åt 12 timmar tidigare….

    Går det att argumentera emot det…? *nyfiken*

    Det går alldeles utmärkt att argumentera emot eftersom det du äter innan passet har ganska liten betydelse för hur du presterar under passet. Vad som däremot är viktigt är vad du åt efter du tränade samma muskler gången innan. Det huvudsakliga muskelbränslet är glukogen, vilket lagras in i musklerna vid aktivering av glut-4. tex i anslutning till hård träning. Jag har inte alla fakta, men flera kan säkert fylla i, Eddie W. ? King Grub?

    #658772
    scottcurl wrote:
    Eller är det så enligt din mening att det inte går att få bra resultat på gymmet om man är där kl.06.00 när det öppnar med endast aminosyror samt vatten och koffein som enda måltid innan ett tungt benpass?

    Jag kan berätta exakt hur min kropp hade reagerat på det….Jag hade spytt och fått avbryta träningen vid ett seriöst…detsamma gäller kvällstid om jag inte äter inom dom närmsta timmarna före ett benpass…. Säg att jag äter kl 12 som sista mål innan träning…och ska träna vid 19-20tiden…. Då behöver jag inte ens fundera på att träna ett tungt benpass….ett väldigt lätt möjligen men inte mer…

    Sen är jag ju fullt medveten om att alla inte är lika känsliga med maten
    Men om jag sätter förutsättningarna:
    Man äter bra dag1, käkar sista målet mat säg kl 21 på kvällen….lägger sig i tid och allt sånt…då anser inte jag att man får ut maximalt av ett sånt benpass dagen efter, jag tvivlar inte på att många klarar av ett benpass, och att många oxå tränar på det viset och att det funkar för dom….men att det skulle va optimalt, sett hur mkt hårdare man kan träna med kontra utan energi påfyllt…?

    Aldrig…

    #658773
    Peter_Eriksson wrote:
    Det går alldeles utmärkt att argumentera emot eftersom det du äter innan passet har ganska liten betydelse för hur du presterar under passet. Vad som däremot är viktigt är vad du åt efter du tränade samma muskler gången innan. Det huvudsakliga muskelbränslet är glukogen, vilket lagras in i musklerna vid aktivering av glut-4. tex i anslutning till hård träning. Jag har inte alla fakta, men flera kan säkert fylla i, Eddie W. ? King Grub?

    För egen del så behöver jag äta bra både dagen innan och under dagen fram till passet för att prestera riktigt bra….

    Kanske ska tillägga att jag ofta tränar tungt, med högt tempo och kort vila och avslutar med löppass efteråt…

    Ca 1,5timmes pass ofta längre…

    #658774

    Alltså…Jag tror inte att jag sitter inne med nån slags sanning om hur kroppent funkar…Jag tror däremot att fler människor mår/orkar/presterar bättre med 5-6 mål mat om dagen än 2-3 större…och att energiintagen bör fördelas så jämnt som möjligt over tiden då jag är vaken…

    #658775
    xNightFox wrote:
    Går det att argumentera emot det…? *nyfiken*

    Ja givetvis. Att du upplever en viss sak bevisar ju inte det minsta och är inte ett argument för någonting utan för just dig.

    Det behövs inte ens några motargument, egna anekdoter är värdelösa för andra än just individen i fråga.

    I mina ögon vore det en självtortyr och ständig hunger att varannan/tredje timmer peta i mig små aptitretare. Opraktiskt och jobbigt samt ett effektivt sätt att alltid upprätthålla ett matsug men aldrig få känna mig mätt. Det gäller alltså MIG och ingen annan, således ett lika värdelöst ”bevis” som dina alternativ och inget man behöver argumentera varken för eller emot.

    #658776
    Peter_Eriksson wrote:
    Det huvudsakliga muskelbränslet är glukogen, vilket lagras in i musklerna vid aktivering av glut-4. tex i anslutning till hård träning. Jag har inte alla fakta, men flera kan säkert fylla i, Eddie W. ? King Grub?

    Glykogen, menar du? (glukogen låter lite väl likt hormonet glukagon).

    Men att det bara lagras in i musklerna av GLUT-4 vid hård träning stämmer ju inte. Är muskelglykogenlagrena inte fulla kommer insulinet att rikta kolhydraterna i maten du äter till musklerna först och främst (varför pytsa in dem i fettcellerna när du har andra lager som inte är fulla?). Poängen med GLUT-4 är att det är en insulinoberoende transport in i musklelagrena. Bra för diabetiker. Den effekten får du mycket riktigt av träning, i sisådär 30-60 minuter efter.

    Att äta direkt efteråt är väl mest positivt för kortisolnivåer, men det gör varken från eller till för tillgängligheten av muskelglykogen såvida du inte skall träna någon timme efteråt. Skall du träna dagen efter lär du hinna äta något med kolhydrater i och därmed få påfyllning.

    (sedan tror jag förresten många överskattar vad ”hårt” betyder, med avseende på behovet av kolhydrater som [anaerobt] bränsle, men det är en annan sak…)

    #658777

    GLUT-4 är insulinberoende. Muskelaktivitet kan visserligen frigöra GLUT-4 till cellmembranen men generellt sett räknar man GLUT-4 som insulinberoende.

    #658778
    mikaelj wrote:
    men det gör varken från eller till för tillgängligheten av muskelglykogen såvida du inte skall träna någon timme efteråt. Skall du träna dagen efter lär du hinna äta något med kolhydrater i och därmed få påfyllning.

    En sanning med modifikation skulle jag vilja påstå. Visst är det så att man utan problem kan återfylla sina glykogendepåer utan att hetsdricka Vitargo en sekund efter träning. Särskilt om det bara handlar om styrketräning.

    Men faktum kvarstår att ju närmare inpå den fysiska akiviteten desto mer effektiv glykogensyntes och bättre insulinkänslighet. Så att vänta längre innebär inte bara längre tid tills dess att man motarbetar nedbrytande hormoner, det kommer även leda till en något mindre effektiv glykogeninlagring.

    #658779
    xNightFox wrote:
    Äter jag inte 3 timmar innan ett gym/fyspass så presterar jag inte ens i närheten av lika bra som med energi i kroppen… Oavsett vad jag åt 12 timmar tidigare….

    Går det att argumentera emot det…? *nyfiken*

    Jag gillar med att äta ordentligt ett par timmar(3-2) innan passet. Men det säger inget om måltidsfrekvens!

    Exempel vid träning kl 19:

    Alt 1,
    ordentlig Frukost
    ordentlig middag vid 16
    = 2000 kcal sammanlagt

    Alt 2,
    liten frukost
    litet mellanmål
    liten lunch
    liten middag vid 16
    =2000 sammanlagt

    Vad kommer ge bäst resultat? Tror inte att du märker nån skillnad, kanske känner dig lite hungrig innan middagen vid alt 1, men det är väl kul att vara ordentligt hungrig när man vet att man ska äta en ordentlig middag.

    #658780
    nilsson06 wrote:
    det ryktas om att man ska äta nåt bra ca var 3:dje timme för att musklerna ska ha konstant tillgång till energi och proteiner. Stämmer det? :what:

    Ät som det passar dig, jag äter 2 ev tre gånger om dagen efter 16 timmars fastande. En av mina träningspartners äter lite hur som helst, ett par äter 6-8 gånger om dagen. Våra kroppar skiljer sig åt, ta reda på hur du fungerar.

    #658781

    Förra gången(året) när jag deffade åt jag 10 ggr om dagen och det var jobbigt för mig med alla matlådor och små rätter.
    Deffen gick bra,jag var nöjd.(sommar deff ingen profs) men i år bestämmde jag mig för att äta 5-6 ggr om dagen(inklusive två whey-80 dinkar om dagen).
    1.Frukost
    2.gainerpro(bara dagar när jag tränar)
    3.lunch
    4.middag
    5.whey80 x 2
    6.500g kesela(innan jag går och lägger mig)

    Det är samma deffschema som förra året men som sagt med färre och större måltider om
    dagen.
    Vi får se om det kommer att gå lika bra som förra året.
    Varför gör jag det här?
    För att jag har fattat att jag inte är någon proffs och att det inte krävs så mycket för att man ska komma i bra sommarform.

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.