Hur på verkar micron maten?

Home Forums Kost och Näringslära Hur på verkar micron maten?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Är det så att micron förstör näringsvärdet på maten.
    Tänker då främst på frysta grönsker.
    Försvinner det mer vitaminer än om man tex värmer i ungnen eller kokar???

All vätska som lämnar maten, oavsett tillagningssätt bär med sig vitaminer, mineraler elektrolyter m.m. Däremot så är kokning number one för att gå miste om näringsämnena i grönsaker!

Mvh Calle Sirén

Ångkokning ska väl vara ganska bra för att behålla näringsämnen i maten har jag hört?
    Sedan blir allt mycket godare med ångkokning också, det är ju en fördel.

Jo det har du rätt i! :) Är trött och snurrig nu (dessutom upptagen i frågan träningsjournaler :) )…
    Tilläggas kan väl då att det alltid är bättre att äta grönsaker råa, såvida de inte är giftiga o-tillagade.

Mvh Calle Sirén

Hur ångkokar man?

ska va en kastrull med ett lock som du kan spänna åt så finns det en ventil på toppen som släpper ur den mängd ånga som inte får plats i kastrullen , så har jag uppfattat det :)

Det finns även smidiga maskiner för en billig peng. Man häller i en bestämd volym vatten, försluter, trycker på on, sedan piper den när den är färdig!

Mvh Calle SIrén

Näringsförlusten blir väl ändå inte lika stor om man blancherar grönsakerna istället för att koka dem?

Milvoy wrote:
    ska va en kastrull med ett lock som du kan spänna åt så finns det en ventil på toppen som släpper ur den mängd ånga som inte får plats i kastrullen , så har jag uppfattat det :)

Det där är tryckkokare du tänker på. Ångkokning kan även ske med en tvådelad kastrull där ovandelen är som en sil som släpper igenom ångan från den vattenfyllda kastrullen nedtill. (Bästa sättet att tillreda couscous på förövrigt. Dock krångligare :).)

[img=http://www.slevochboj.se/images/Nya%20bilder%20till%20hemsidan%202004/SUangkokareallesd_r4_c3.jpg]

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.