Hur räknar man?

Home Forums Kost och Näringslära Hur räknar man?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

När man ska räkna ut näringsintag ska man alltid räkna på okokt mat. Men hur är det exempelvis med frukt och grönsaker?

Vi säger att jag ska äta 120 gram avokado. Vad väger jag? Avokadon med kärna och skal eller bara ”köttet”. Eller om jag ska äta 80 gram banan. Är det då en 80 grams banan och dess innehåll eller bara 80 gram banan utan skal?

:|

mvh

Stefan

Det är alltid den ätliga råvaran. Så i avokadon räknar du vikten på ”köttet”, bananen utan skal osv.

Det verkade ganska sj

psycopatric wrote:
    Det verkade ganska självklart, men säg pasta då?
    Är det kokt pasta eller okokt? Antar att det är okokt eller?

Korrekt.

Joachim Bartoll wrote:
    Det är alltid den ätliga råvaran. Så i avokadon räknar du vikten på ”köttet”, bananen utan skal osv.

Om du har 1kg kycklingfilé, som du tinar och steker i ugnen, väger du den först när den är tillagad alltså?

nej, man ska v

athleticmia wrote:
    nej, man ska väga rå kyckling väl??

Ja, vanligtvis. SLV:s tabeller har i o f s värden för både otillagad och tillagad kyckling.

athleticmia wrote:
    nej, man ska väga rå kyckling väl??

ja jag brukar väga den rå.. men jag fattade tvärtom av det bartoll skrev, därför jag frågade.

Linn wrote:
    ja jag brukar väga den rå.. men jag fattade tvärtom av det bartoll skrev, därför jag frågade.

Jag skrev ätliga råvaran. Självklart innan tillagning.

sorry bartoll, läste fel.. 😮

Alltså om ja har 200g råt kött så steker ja det och det då väger 100g har ja ändå näringsinnehållet gånger 2 då?

Så fall har ja ätit dubbelt så mycket som ja trot 😮

StorPatrik wrote:
    Alltså om ja har 200g råt kött så steker ja det och det då väger 100g har ja ändå näringsinnehållet gånger 2 då?

Så fall har ja ätit dubbelt så mycket som ja trot 😮

Du ska alltid räkna på den råa vikten.
    Säg att du steker 500g lövbiff, och det blir 350g efter att du stekt det. Oavsett om det krymper i stekpannan så är ju näringsvärdet detsamma och du ska alltså räkna på de 500g du hade från början.

Enklast är att ta nettovikten (350g)/antal 100g(5) så får du fram vad 100g motsvarar. Alltså 100g rå lövbiff blir i exemplet 70g färdig. :emo-thumb

Linn wrote:
    Du ska alltid räkna på den råa vikten.
    Säg att du steker 500g lövbiff, och det blir 350g efter att du stekt det. Oavsett om det krymper i stekpannan så är ju näringsvärdet detsamma och du ska alltså räkna på de 500g du hade från början.

Enklast är att ta nettovikten (350g)/antal 100g(5) så får du fram vad 100g motsvarar. Alltså 100g rå lövbiff blir i exemplet 70g färdig. :emo-thumb

Oj så här finns det pengar att spara :yahoo:

Så mina tex 400g torsk ja kokat som då blivit 200g har alltså fortfarnade vart 17g protein x 4 och inte 17g x 2 som ja räknat med:) :whistle:

Ja har alltså ätet sjukt mycket mat :D

StorPatrik wrote:
    Oj så här finns det pengar att spara :yahoo:

Så mina tex 400g torsk ja kokat som då blivit 200g har alltså fortfarnade vart 17g protein x 4 och inte 17g x 2 som ja räknat med:) :whistle:

Ja har alltså ätet sjukt mycket mat :D

Det är roligt när någon vågar bjussa på sina misstag .. :up:
    Vad jag undrar är om du inte har reagerat på att du faktiskt har varit MÄTT långt innan maten på talltiken varit slut .. ?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.