Home › Forums › Kost och Näringslära › Hur ska jag fördela intaget mellan näringsämnen
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 januari, 2012 at 16:07 #51199Anonym anvandareMember14 januari, 2012 at 16:07 #123421Anonym anvandareMember
Hej,
Har ett BMR/RMR på 1950-2150 Kcal och tänkte ligga på 3000-3200 Kcal/dag.
Jag ska träna styrka 5 ggr/vecka med låga reps och till en början springa 30 min efteråt (slutar med det nästan helt sen)
Frågan är hur ska jag fördela näringsämnena. Hade tänkt mig 50% protein 40% Kolhyd och 10% fett.
Jag har gjort detta tidigare i ett år och låg då på 9-10% kroppsfett med detta.
Mitt främsta mål är att bygga muskelmassa och jag undrar då om min fördelning av näringsämnena är korrekt?
14 januari, 2012 at 21:35 #123422Anonym anvandareMember30g fett tycker jag låter lite
men
vad väger du? hur lång är du? hur gammal är du? hur tjock är du?generellt så är det bara att hitta den fördelning du trivs bäst med.
15 januari, 2012 at 13:09 #123423Anonym anvandareMemberPepz wrote:30g fett tycker jag låter litemen
vad väger du? hur lång är du? hur gammal är du? hur tjock är du?generellt så är det bara att hitta den fördelning du trivs bäst med.
Det hela är uträknat för 85KG vilket innebär ~10% KF (vad jag högst legat på under träning), jag är 190 cm och snart 22 år.
I nuläget väger jag 89/90Kg och har väl uppskattad ~17% KF.
15 januari, 2012 at 13:17 #123424Anonym anvandareMemberhitta den fördelning du mår bäst av och trivs med. Jag anser dock att 30g fett är för lite men det är mina personliga preferenser
15 januari, 2012 at 13:23 #123425Anonym anvandareMemberPepz wrote:hitta den fördelning du mår bäst av och trivs med. Jag anser dock att 30g fett är för lite men det är mina personliga preferenserHur menar du då? Är det att KF blir för lite?
15 januari, 2012 at 13:26 #123426Anonym anvandareMemberLilleman wrote:Hur menar du då? Är det att KF blir för lite?nej snarare att det är för lite fett för att få i sig de fettlösliga vitaminerna.
Samt att jag personligen mår bättre med ett högre fettintag. dvs helt subjektivt15 januari, 2012 at 14:00 #123427Anonym anvandareMemberPepz wrote:nej snarare att det är för lite fett för att få i sig de fettlösliga vitaminerna.
Samt att jag personligen mår bättre med ett högre fettintag. dvs helt subjektivtVilka fördelar skulle jag kunna få utav ökat fettintag och isf hur mycket skulle jag behöva öka och vilket näringsämne skulle jag korta ner på?
Har tidigare tänkt på att det skulle kunna gynna fettförbränningen lite men något annat har jag inte tänkt på.
15 januari, 2012 at 14:38 #123428Anonym anvandareMemberLilleman wrote:Vilka fördelar skulle jag kunna få utav ökat fettintag och isf hur mycket skulle jag behöva öka och vilket näringsämne skulle jag korta ner på?Har tidigare tänkt på att det skulle kunna gynna fettförbränningen lite men något annat har jag inte tänkt på.
jag vet inte vad du får
Jag upplever mer mättnad och därigenom ett högre välmående.
att jag mår bättre kan även ha med hormoner att göra fast där är jag ute på mycket tunn is då jag inte har bevis för det..
Högre fettintag ger lättare att få i sig alla fettlösliga vitaminer och framför allt så blir maten godare vilket gör att dieten känns lättare.den faktiska fysiologiska påverkan på KF är nog nära noll
edit: 375g protein är overkill imho. det kan du skära ner på
15 januari, 2012 at 14:45 #123429Anonym anvandareMemberPepz wrote:jag vet inte vad du fårJag upplever mer mättnad och därigenom ett högre välmående.
att jag mår bättre kan även ha med hormoner att göra fast där är jag ute på mycket tunn is då jag inte har bevis för det..
Högre fettintag ger lättare att få i sig alla fettlösliga vitaminer och framför allt så blir maten godare vilket gör att dieten känns lättare.den faktiska fysiologiska påverkan på KF är nog nära noll
edit: 375g protein är overkill imho. det kan du skära ner på
Mättnad brukar jag inte ha några problem med men det är alltid kul att bolla idéer såhär.
Jag vet att proteinintaget är overkill på det sättet att kroppen inte tar upp det. Läkare brukar väl säga att över 40% är onödigt. Anledningen till att jag äter så mycket protein är att jag vill hålla ner mitt KF och därmed kolhydratsintaget.
Eller tänker jag fel?
15 januari, 2012 at 14:46 #123430Anonym anvandareMemberLilleman wrote:Mättnad brukar jag inte ha några problem med men det är alltid kul att bolla idéer såhär.Jag vet att proteinintaget är overkill på det sättet att kroppen inte tar upp det. Läkare brukar väl säga att över 40% är onödigt. Anledningen till att jag äter så mycket protein är att jag vill hålla ner mitt KF och därmed kolhydratsintaget.
Eller tänker jag fel?
kroppsfettet beror på totalkalorierna främst och inte på fördelningen mellan energigivarna.
du tar alltid upp allt protein. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.