Home › Forums › Kost och Näringslära › hur tar kroppen hand om sötningsmedel?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 mars, 2006 at 15:20 #94496Anonym anvandareMember3 mars, 2006 at 15:20 #1035103Anonym anvandareMember
med tanke på att muskler respektive lever och hjärna tar upp olika slags kolhydrater undrar jag vad som händer med sötningsmedel i kroppen?
jag menar, hur använder kroppen sig av dem och var lagras de? tänker på sockeralkoholer, aspartam, suckralos etc
3 mars, 2006 at 17:48 #1035104Anonym anvandareMemberAspartam bryts ned till fenylalanin, asparaginsyra och metanol i magsäcken. ”Kalorifritt” är väl egentligen fel att säga, då protein ger energi, men det handlar om så ytterst små mängder att det är helt opåverkande.
Acesulfam-K bryts inte ned utan följer med urinen.
Sackarin metaboliseras inte, men ger cancerpåverkan i urinblåsan åtminstone hos djur.
Sukralos passerar ometaboliserat.
3 mars, 2006 at 17:56 #1035105Anonym anvandareMemberDon_Juan wrote:Av det ovan att döma, så tycker iaf jag att sukralos verkar bäst (eller minst sämst). Vad är din uppfattning?Jag delar den uppfattningen. Det finns inga i dag kända signifikanta och vetenskapligt bevisade bieffekter med sukralos.
Dock finns det inte någrastörre humanstudier på den senaste generationens sötningsmedel, bara djurstudier för att få FDA-godkännande.
”Except for the toxicological animal data required for FDA approval, there are no larger studies that investigate the potentially hazardous effects of second generation sweeteners.
The approvals of new generation sweeteners (acesulfame-K, sucralose, alitame and neotame) are too recent to establish any epidemiological evidence about possible carcinogenic risks.”
Annals of Oncology 2004 15(10):1460-1465;
Sackarin är bevisat cancerframkallande hos råttor.
Cancerökning hos människa vid högt intag av sötningsmedel rent generellt är fastställt:
”Heavy artificial sweetener use leads to an increased relative risk of 1.3 for bladder cancer in humans. A more precise determination of the exact agents is not possible, because many artificial sweeteners are combined in current food products.”
Samma ref.
Just osäkerhetsfaktorn är oroväckande.
4 mars, 2006 at 20:08 #1035106Anonym anvandareMemberShit och usch…! När jag var sjuk i anorexia hällde jag ju i mig funlight och åt flera askar läkerol i veckan. Dessutom använde jag sötningsmedel väldigt ofta!
Borde ju krylla av cancer i min kropp:(
Behöver jag tillägga att mina levervärden var hööööga (gissar att det delvis beror på att aspartam omvandlas till metanol, men även p.g.a mitt låga fettintag)4 mars, 2006 at 20:26 #1035107Anonym anvandareMemberMilia wrote:Borde ju krylla av cancer i min kropp:(Risken är nog, som tur är, inte stor.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.