Home › Forums › Kost och Näringslära › Hur viktigt är det att äta rätt? HJÄÄLP!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 september, 2012 at 20:08 #98707Anonym anvandareMember12 september, 2012 at 20:08 #1068726Anonym anvandareMember
Hej, jag är en kille på 17 år som älskar att träna, klarar inte en dag utan träning utan att jag ”får dåligt samvete”, är det något som står snett då?
Jag tränar ca 10-12 Pass i veckan, 6Hockey, 6Kondition/Styrke.
Jag undrar hur viktigt det är att jag äter rätt , alla mina vänner tycker jag är ”extrem” och överdriver väldigt mycket med min kost, visst jag kollar kalori och protein intag ganska noga men jag klarar helt enkelt inte av att käka godis varje dag för jag inbillar mig bara att träningen förstörs då.
Jag är väldigt orolig för helt onödiga saker som t.ex när jag läste att man inte ska få i sig för mycket protein så nojjade jag på om det osv. Vad tror ni, måste man tänka på allt och är det dåligt att sköta sin kost?
Äter runt 2500-3500 Kcal/ dag, runt 120-200g protein, är 178och väger 78kg, om det nu var viktigt;)
Tack på förhand
/Simon26 september, 2012 at 09:57 #1069526Anonym anvandareMemberFör det första så är det väl bra att du inte äter godis, innehåller kemilkalier mm mm mm som inte vår kropp behöver. Skulle du vara sötsugen så stilla det med en frukt eller nåt. (sötsuget kommer annars pga av för hög kolhydrat/protein kvot = för mkt kolhydrater i senaste målet).
Men jag tycker det är bra att du håller koll på dig själv, 200g protein kan låta lite mycket i mina öron faktiskt men fungerar det för dig så kör på. Sedan är det otroligt mycket träning du har så det kan nog stämma.
Du låter lik mig, är 176,5 väger 76,8 och har ett proteinintag på ca 107g per dag. (tränar dock 4-6ggr i veckan). Håller min kvot för kolhydrater/protein på ca. 0.75 så att jag kan hålla bra insulin/glykogen balans och på det sättet få energi på bästa möjliga sätt.
Så nej, jag tycker inte ditt protein verkar helt sjukt. Men som sagt, e du sugen på en snickers någon gång så är det ju inte hela världen! Din träning håller ändå! Ta det lugnt bara:)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.