Hur viktigt är egentligen snabba kolhydrater efter träningen?

Home Forums Kost och Näringslära Hur viktigt är egentligen snabba kolhydrater efter träningen?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hallu. Kom nyss på tanken att, i bulk, när man då ligger på ett saftigt kaloriöverskott, så tankar man vanligtvis ganska mycket kolhydrater.

Själv föredrar jag fett, men det är irrelevant.

Om man då tankar mycket långsamma kolhydrater på kvällen, morgonen,förmiddagen, före träning, borde inte dessa isåfall fortfarande ”brytas ned” timmarna efter träning och då göra snabba kolhydrater överflödigt? T.ex. om jag drar i mig en stor tallrik potatis med köttbullar före träning, är då just gainer så ”optimalt” efter träning?

Snabba kolhydrater är nästan alltid överflödigt om man inte utövar elitidrott dagarna i ända.

[http://traningslara.se/gi-och-gl-en-kort-beskrivning/]

Jag håller med Ardalan. Och att dessutom lägga till MER högglykemiska kolhydrater när man går upp i vikt ser jag som ett ännu sämre tillfälle. Om det nu inte är så att man ogillar mat och ser sockerpulver som enda lösningen att få i sig tillräckligt.

Men att gå upp i vikt är ju hos de flesta inte bra ur hälsosynpunkt (ja det finns givetvis undantag där viktuppgång är viktigt för hälsan) och att då dessutom addera massa godis (maltodextrin t.ex) ser jag som ytterligare en negativ faktor.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.