Intressant artikel om frukost

Home Forums Kost och Näringslära Intressant artikel om frukost

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

[http://www.rxmuscle.com/articles/nutrition/2358-why-is-breakfast-the-most-important-fat-burning-meal-of-the-day.html]

Nåja, att inleda med en fullständigt obetydlig anekdot som det ”inledande beviset” för att därefter komma med massa ologiska förklaringar som ”makes sense” är ju knappast något övertygande.

Vore intressant att veta hur stor den påstådda skillnaden är i extra värmeslöseri och SAMTIDIGT mer näring till musklerna på morgonen. Det känns ju nästan som det ena borde utesluta det andra litegrann, kroppen är enligt han både mer effektiv på att ta upp energin till musklerna men samtidigt mer slösaktig med energin till värme.

Att glukostolerans och insulinkänslighet är bättre vid frukost är korrekt. Men frågan är ju om det inte är samma sak om man skiter i frukosten och äter sin första måltid ännu senare. Det är så vitt jag vet en effekt av fastan.

Eftersom du besitter en mycket större kunskap än vad jag gör om kost och näring så tänker jag inte sitta och argumentera om vad som händer när man stoppar i sig det ena eller det andra och vad kroppen sedan gör med det.

Men för mig så låter ju artikeln vettig, även om du påpekat dess baksidor. Jag har nu provat det här systemet i en vecka. Jag har legat på samma vikt hela veckan (vilket jag gjort dom två senaste) men jag har börjat se små skillnader i spegeln.

Om det beror på att jag har höjt intaget vid frukosten samtidigt som jag höjt intensiteten i träningen vet jag inte. Men jag tänker köra på med detta ett tag framöver så får vi se vad resultatet blir av det.

Det är iallafall jävligt mycket skönare att äta en rejäl frukost än dom små barn portionerna man åt tidigare.

Att du ser skillnader i spegeln beror ju helt enkelt på förändrade vanor; din kropp har tagit upp/rensat ut mat/näring/vätska etc på ett annat sätt än innan.

-Hallberg- wrote:
    Men för mig så låter ju artikeln vettig

Det beror på vad du menar med vettig. Den är vettig så till vida att du kommer få resultat av det upplägget precis som av andra.

Men den argumenterar ju inte för sin sak på något bra sätt och inga källor finns. Så det är, som så ofta, ett sätt att motivera en kosthållning som funkar men med argument som är ofullständiga.

Men du trivs ju med det så naturligtvis är det bra för dig att köra vidare. :)

Jag tycker att artikeln är rätt tramsig. Precis som Eddie anges ju inga källor till någonting, det är samma tröttsamma fokuserande på detaljer i stället för helheten som vanligt.

Det är som nittiotalets byggartidningar all over again.

”Ät inte kolhydrater på kvällen..”

Nja. Tummen ner.

Kortisolet kan juh med fördel sänkas på morgonen även det, med en bit näring eller annat, en liten tanke..

Fredrik.J wrote:
    Kortisolet kan juh med fördel sänkas på morgonen även det, med en bit näring eller annat, en liten tanke..

Är det något som har positiva effekter då?

Går det ens att jämföra oss med de som är fullpumpade med testosteron, gh, insulin etc?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.