Jobba natt

Home Forums Kost och Näringslära Jobba natt

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 35 total)
  • Author

Jag kommer under sommaren börja jobba natt på ett äldreboende, samtidigt som jag nu också tänker börja bulka, så jag undrar hur bör man fördela käket under dagen, samt hur bör jag käka under natten?

Hej, man bör äta så lite som möjligt under natten även om man jobbar. Det rekommenderas (av Feelgood) att man äter middag hemma på kvällen före jobbet sen ev. ett till mål före 24.00. Sen bör man inte äta mer förrän på morgonen innan man går o lägger sig. Resten av dina kalorier äter du sen under dagen. Men ät ingenting när du sover ;)

Tackar och bockar för ditt svar! :emo-thumb men vad för typ av mål ska det va isf innan jag lägger mig på morgonen? ska det va mat ellr bara nån proteinkälla?

N T K wrote:
    Tackar och bockar för ditt svar! :emo-thumb men vad för typ av mål ska det va isf innan jag lägger mig på morgonen? ska det va mat ellr bara nån proteinkälla?

Ja eftersom du vill bulka så ät en rejäl väl sammansatt måltid, men inte så stor portion att det stör sömnen, du får prova dig fram…
    Personligen carboladdar jag ibland med rågflingor och yohgurt före sänggående utan problem.

jag har jobbat skift med nätter i 10 år. jag äter precis som vanligt folk. frukost när man vaknar och kvällsmat innan man lägger sig. vaknar man kl 14:00 så är det bara att ta sitt frukostmål då. sen beta sig genom dagen och lägga sig kl 06:00 när man slutat jobbet.

inför första natten så kanske man inte sover till 14 tiden. men då blir det bara några mål extra.

jag äter minst 600g kött av nåt slag på natten. alltså ett par stora varma måltider med pasta/potatis. någon shake och en svärm ägg och någon brödskiva.

det fungerar bra.

Om bulka är det samma som grisäta skulle jag undvika det. Men utöver det tror jag inte att jag skulle göra så värst annorlunda än jag gör när jag arbetar kontorstider, dvs räkna kalorier, högt proteinintag och större delen av dagens mat efter träning. Det borde fungera utan stora hungerskänslor när man väl vant sig vid den nya dygnsrytmen.

Tack som fan för svaren!

Och ne du, Grisäta är inte riktigt min grej, kommer bli en hyffsat ren bulk nu under en ganska lång period :)

Jag jobbar natt och mitt schema ser ungefär ut såhär:

14.00 Frukost – Havregröt och ägg, vitaminer, omega3
    17.00- Shake och en frukt
    19.00- Kvarg
    22.00- Stort mål mat (lagat, matlåda)
    00.30- Mindre mål mat (lagat, mindre matlåda)
    03.00- Makrillfilé
    05.30- Kvarg, vitaminer, omega3
    06.15- Shake
    06:30- 14.00 Sova

/Repeat

Min mage är jättebra med det schemat, ser ut ungefär som på dagen och jag får i mig det jag behöver!

Jobbar 3-skift. Äter som Sammy säger precis som en vanlig dag fast något förskjutet. 24 timmars intaget är det viktiga.

r2d2r2d2 wrote:
    Hej, man bör äta så lite som möjligt under natten även om man jobbar. Det rekommenderas (av Feelgood) att man äter middag hemma på kvällen före jobbet sen ev. ett till mål före 24.00. Sen bör man inte äta mer förrän på morgonen innan man går o lägger sig. Resten av dina kalorier äter du sen under dagen. Men ät ingenting när du sover ;)

Varför ska man inte äta mat under natten eller innan man ska sova?

Lemmiwinks wrote:

Ett väldigt ovetenskapligt svar är att kroppen hanterar det sämre på natten än på dagen. Men jag har fått för mig att skillnaden ska vara marginell om man sköter träningen och håller samma aktivitetsnivå som man skulle göra på dagen.

Jarp wrote:
    Ett väldigt ovetenskapligt svar är att kroppen hanterar det sämre på natten än på dagen. Men jag har fått för mig att skillnaden ska vara marginell om man sköter träningen och håller samma aktivitetsnivå som man skulle göra på dagen.

Helt obetydligt när man äter. Nutrient timing är ovesäntligt i de stora hela. Ät när du kan/känner för det.

Lemmiwinks wrote:

Därför att kroppens biologiska dygnsklocka inte är inställd på att ta hand om en massa mat på natten. Visst kan man äta ändå men det är inte optimalt och inte vad läkare och sköterskor rekommenderar.
    Innan man ska sova, på morgonen, kan man äta.

edamber wrote:
    Helt obetydligt när man äter. Nutrient timing är ovesäntligt i de stora hela. Ät när du kan/känner för det.

Nej det är inte oväsentligt, se ovan.

r2d2r2d2 wrote:
    Därför att kroppens biologiska dygnsklocka inte är inställd på att ta hand om en massa mat på natten. Visst kan man äta ändå men det är inte optimalt och inte vad läkare och sköterskor rekommenderar.
    Innan man ska sova, på morgonen, kan man äta.

Nej det är inte oväsentligt, se ovan.

Studier på detta? Biologiska klockor?

Detta är en av de större myterna. 24 timmars makro/mikronutrient intag samt totala kalorier är det viktiga.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 35 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.