Home › Forums › Kost och Näringslära › Julskinka!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 oktober, 2009 at 16:19 #415658Anonym anvandareMember
Nu börjar äntligen denna fantastiska säsong! Säsongen då affärerna är fyllda med julskinkor och annan julmat.
I skrivandets stund griljerar jag första skinkan för säsongen. Förra säsongen blev det 23 kg skinka för min del (svål borträknad) och i år kommer jag förmodligen att äta ännu mer.
Förutom att det är väldigt nyttigt med skinka, så är det ju även förbannat gott. Längtar tills skinkan är klar så jag kan göra mig en fin stut med senap och …FAN! Glömde köpa äppelmos!
EDIT: Kom även på att det här var en helt onödig tråd att starta. Jag ber om ursäkt.
25 oktober, 2009 at 16:19 #63169Anonym anvandareMember25 oktober, 2009 at 16:55 #415659Anonym anvandareMemberÅåååh, julskinka! Sjukt sugen blev jag på en limpa vörtbröd, med julskinka och stark senap över…
Våran Nicklas Neuman har precis skrivit lite om konserveringsmedel E250, och i denna texten hittades även ett test över olika skink/påläggssorter och deras energivärden.
[http://traningslara.se/blogg/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-2/]
[http://www.testfakta.se/img/2008/11/5/82056.pdf]
25 oktober, 2009 at 17:40 #415660Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:hurdan är näringsvärdet på ”julskinka” ?Gris skinka julskinka rimmad kokt fett 3 %
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 118,8 kcal
Protein 22,7 g
Fett 3 g
Mättade fettsyror 1,1 g
Kolhydrater 0 g
Fibrer 0 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0,63 mcg
Folat 6 mcg
Järn 0,7 mg
Zink 3 mg
Kalcium 10 mgNäringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas
Kan för övrigt meddela att jag nyss åt 250 gr skinka. Jag varvade mellan att dippa i vanlig och stark senap. Förbannat gott!
25 oktober, 2009 at 20:53 #415661Anonym anvandareMemberKöpte en ekologisk okokt skinka förra året och jag vet inte om det var att den var ekologisk men det var den godaste julskinkan jag ätit, never going back!
25 oktober, 2009 at 21:04 #415662Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Våran Nicklas Neuman har precis skrivit lite om konserveringsmedel E250, och i denna texten hittades även ett test över olika skink/påläggssorter och deras energivärden.[http://traningslara.se/blogg/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-2/]
Kul att du gillade mina texter om nitriten. En av produkterna vilkas ingrediensförteckning jag citerar i texten är just julskinka. Tyvärr.
isterbuk wrote:Köpte en ekologisk okokt skinka förra året och jag vet inte om det var att den var ekologisk men det var den godaste julskinkan jag ätit, never going back!+ 10 miljoner!
Vi testade mest av intresse och skillnaden är STOR! Och då är ändå konventionellt framställd skinka helt enormt gott även det.
Jag trodde inte det var möjligt att en skinka skulle kunna bli godare (hur kan något bli bättre än perfekt lixom?) men ekologisk är mycket godare.
25 oktober, 2009 at 21:41 #415663Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Kul att du gillade mina texter om nitriten. En av produkterna vilkas ingrediensförteckning jag citerar i texten är just julskinka. Tyvärr.Jo, jag läser allt bloggen på regelbunden basis och läste om nitriten senast igår. Även då om julskinkan och tänkte på din text och blev tvungen att länka..
25 oktober, 2009 at 23:02 #415664Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Ååååh, julskinka! Sjukt sugen blev jag på en limpa vörtbröd, med julskinka och stark senap över…Våran Nicklas Neuman har precis skrivit lite om konserveringsmedel E250, och i denna texten hittades även ett test över olika skink/påläggssorter och deras energivärden.
[http://traningslara.se/blogg/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-2/]
Intressant och för mig väldigt relevant läsning.
”..samma rapport ger rådet om att högst konsumera 500 gram kött per vecka samtidigt som man alltså rekommenderas att i minsta möjliga mån konsumera processade köttprodukter.”
Jag har redan ikväll ätit mycket mer skinka än de där 500 gr som i rapporten rekommenderas att man ej överskrider.
25 oktober, 2009 at 23:54 #415665Anonym anvandareMemberJag kollade innehållsvärdet på någon julskinka när jag var i affären tidigare idag och den innehöll runt 18 gram fett/100 g, kalorier minns jag inte.
Varierar fettinnehållet beroende på t. ex. märke?
26 oktober, 2009 at 06:59 #415666Anonym anvandareMemberRasmus Kjellberg wrote:Jag kollade innehållsvärdet på någon julskinka när jag var i affären tidigare idag och den innehöll runt 18 gram fett/100 g, kalorier minns jag inte.Varierar fettinnehållet beroende på t. ex. märke?
Ja så är det ju med allt nästan. Allt där man inte inom industrin noggrant standardiserar.
Du har inte ens samma fetthalt på varje skinka från samma producent, alla grisar ser ju inte identiska ut.
5 januari, 2011 at 15:00 #415667Anonym anvandareMemberFanimej bumpdags på denna tråden. 19kr kilot på rimmad skinka på ica idag. Borde man köpa på sig några och lägga i frysen kanske.
5 januari, 2011 at 15:41 #415668Anonym anvandareMemberVi brukar göra ost- och skinkpaj av resterna från julskinkan. Annars är det optimala vörtbröd, smör, skinka och senap. Mums.
5 januari, 2011 at 15:52 #415669Anonym anvandareMemberKlippte skinkan i bitar och stekte lite. Sedan ner i en gryta med vispgrädde, gul lök, purjolök, kryddor och blåmögelost.
Den skinsksåsen blev grym, särskilt med osten. Jag hade bara tänkt mig simpel gräddsås men det fanns blåmögelost i kylskåpet så jag testade. Det var klokt av mig. Niklas hade också ett bra tips.
8 januari, 2011 at 09:45 #415670Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Blev julskinkepytt idag tack vare denna tråden.Gör mitt eller Niklas recept istället. Varför inte grädd- och ostsås?
8 januari, 2011 at 17:54 #415671Anonym anvandareMemberall kunskap är bra kunskap.. undrar hur länge det tar innan jag lyckas övertala mina smaklökar om detta , Grymt bra artiklar nicklas, om än lite sorgsna för min del… älskar verkligen i princip alla produkter nämnda . Men man får ju helt enkelt lite lite mindre lat och skapa bättre alternativ själv, som det där med bacon hade jag inte tänkt på. Men en fråga där, om man köper en fläskbog, innehåller inte den e250 då? eller måste det redovisas på paketet oavsett vilket land det kommer ifrån? tänkte på att danskarna är rätt förtjusta i att inte deklarera inneghåll ibland (tänkte mest på tulip bacon)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.