Julskinka!

Home Forums Kost och Näringslära Julskinka!

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • Author

Nu är det väll ingen som har julskinka kvar längre, men det är ju gott att göra en god potatisgratäng.

strimlad potatis
    julskinka
    purjolök
    vitlök
    salt (lite pga av salt skinka)
    peppar
    vispgrädde
    riven ost, tex västerbotten.

Enkelt och sjukligt gott.

Gober wrote:
    Nu är det väll ingen som har julskinka kvar längre, men det är ju gott att göra en god potatisgratäng.

strimlad potatis
    julskinka
    purjolök
    vitlök
    salt (lite pga av salt skinka)
    peppar
    vispgrädde
    riven ost, tex västerbotten.

Enkelt och sjukligt gott.

Jag griljerar i detta nu en skinka på 5,2 kg. :up:

Där ser man, vet dock att det säljs en hel del billig julskinka i en del butiker, då det är ju bara att köpa på sig för dem som gillar skinka. Jag är inte så jätte förtjust i skinka själv.

soccom83 wrote:
    all kunskap är bra kunskap.. undrar hur länge det tar innan jag lyckas övertala mina smaklökar om detta =(, Grymt bra artiklar nicklas, om än lite sorgsna för min del… älskar verkligen i princip alla produkter nämnda =). Men man får ju helt enkelt lite lite mindre lat och skapa bättre alternativ själv, som det där med bacon hade jag inte tänkt på. Men en fråga där, om man köper en fläskbog, innehåller inte den e250 då? eller måste det redovisas på paketet oavsett vilket land det kommer ifrån? tänkte på att danskarna är rätt förtjusta i att inte deklarera inneghåll ibland (tänkte mest på tulip bacon)

Picnic bog på burk innehåller nitrit. Rent, oproccessat kött gör det inte. Och allt som säljs i Sverige ska ha det deklarerat enligt lag. Så läs ingrediensförteckningen.

Gober wrote:
    Där ser man, vet dock att det säljs en hel del billig julskinka i en del butiker, då det är ju bara att köpa på sig för dem som gillar skinka. Jag är inte så jätte förtjust i skinka själv.

Köpte på mig 4st Änglamarks Ekologiska skinka för 14,90:-/kg. Galet billigt.

är helt förälskad i julskinka. dessvärre sitter jag i tyskland, där har dom inte någon julskinketradition direkt. så jag funderade på om nådon här vet vad julskinkedelen kallas på styckningsschemat? är det kassler? tänkte man säkert kan få tag isamma styckningsdel, så får man koka själv och sådär.
    phu…

Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.