Kaffe? (skillnader)

Home Forums Kost och Näringslära Kaffe? (skillnader)

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Är det nån skillnand koffeinmässigt mellan snabbkaffe (frystorkat) och brygg eller kokkaffe??
    Finns det några andra skillnader värda att nämna, förutom att det är så otroligt mycke smidigare med snabbkaffe :)

Vet inte om det skiljer i koffeinhalt. Det är mer en smakfråga för min del. Snabbkaffe smakar kokt räv.

Smaken skiter jag i, allt kaffe smakar ”kokt räv”, det är koffeinet som jag vill åt.

om du inte gillar kaffe köp då istället koffeintabletter.

Skogshuggarn wrote:
    Är det nån skillnand koffeinmässigt mellan snabbkaffe (frystorkat) och brygg eller kokkaffe??
    Finns det några andra skillnader värda att nämna, förutom att det är så otroligt mycke smidigare med snabbkaffe :)

Koffeine halten är lägst i pulverkaffe ( frystorkat)

Sen kommer kok kaffe och den med mest är brygg.

Men , som sagt , koffein tabletter är smidigast

sedan är det ju rätt smidigt med snabbkaffe iom att man kan reglera hur starkt kaffe man vill ha. Jag dricker alltid snabbkaffe före morgonpromenaden eftersom jag då inte behöver dricka flera koppar bryggkaffe för att få mycket koffein, utan blandar bara extra starkt snabbkaffe!:up:

Har du testat Guarana?

Jag har hört tvärt om, att det är mer koffein i snabbkaffe? Grub, Bartoll? ;)

Det er en annen stor forskjell på de ulike kaffe-typene;
    fettsyre innholdet!

I Norge er det for en god del år siden gjort en studie på kaffe, som fant en positiv sammenheng mellom inntak av koke-kaffe og høyt/dårlig kolesterol!!! :

Frysetørret kaffe, filterkaffe og kokekaffe som helles gjennom filter før den drikkes bør prioriteres for å unngå de kolesterol-økende fettstoffene i kaffebønnene!:up:

För att få svar på min första fråga om koffeinhalten så kolla denna länken
    [http://www.kaffeinformation.se/fos/fos_viewcategory.asp?category=1019&expand=1041#1041]

Quote:
    Hur mycket koffein finns det i kaffe?

Detta beror naturligtvis på vilken typ av kaffe som används, hur det tillreds samt hur stor koppen är. Genomsnittligt innehåller en ”standardkopp” (1,25 dl): Filterbryggt kaffe 95mg Pulverkaffe 55mg Koffeinfritt kaffe 3mg Te 35mg Flaska Cola (3,3dl) 40mg

Allt du behöver veta om kaffe hittar du här:
    [http://www.kaffeinformation.se/]

Lite mer info:

Quote:
    Koffeininnehåll i några olika drycker
    Hur mycket koffein en kopp kaffe innehåller beror på koppens storlek, kaffetyp, hur finmalet kaffet är, rostningsgrad, bryggmetod och dosering. Därför är det ganska stora variationer, vilket i tabellen indikeras genom att utöver typvärden spännvidden redovisas.
    För te bestäms koffeinhalten av dosering, hur länge det får dra samt typ av te (indiskt te ger högre koffeinhalt än kinesiskt).

Dryck, Typvärde, Spann
    Kaffe (125 ml kopp)
    Filterbryggt, 95 , 50-150
    Perkolatorbryggt , 55 , 35-140
    Snabbkaffe , 55 , 25-100
    Dekaffinerat , 3 , 2-4
    Espresso (30 ml kopp) , 40 ,30-50
    Te (150 ml kopp) , 40 , 20-90
    Coladrycker (180 ml) , 18 , 15-30
    Choklad (150 ml kopp) , 4 , 2-20
    Chokladmjölk (240 ml) , 5 , 2-7
    Källa: CoSIC

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.