Kalcium i ris?

Home Forums Kost och Näringslära Kalcium i ris?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Jag satt och kollade förstrött på näringsvärden i LMV databas och noterade till min förvåning att parboiled ris klockade in på 178 mg kalcium per 100 g okokt vara.

Stämmer verkligen detta värde? Det låter som ohemult mycket kalcium för att vara behandlat ris, särskilt med tanke på att vitt polerat ris innehåller minimala mängder kalcium. Sedan hur mycket som tas upp pga fytinsyra etc kan ju diskuteras, eller helst länkas till i någon lämplig studie. För jag hittar då inget vettigt.

Edit: Postade i fel forum…

Ingen som har en susning?

fineli hävdar 5-8mg/100g kokt vara

låter mer rimligt

För det första är det nog inte parboiled ris de syftar på. För det andra är det märkligt att de inte har värden för torr vara och för det tredje är det ju lite märkligt att värdet är så mycket högre på LVM databas, eller hur?

Jaha de hade tydligen värde för torrt ”klibbfritt” ris, men inget för parboiled och skillnaden är ju att parboiled behåller en stor del av näringsvärdet gentemot vitt, polerat ris och därmed går de inte att jämföra.

Ja Lantmäteriverket ger nog inga korrekta siffror. Testa SLV istället. :D Nej men 178 mg förvånar mig också.

Vad fan, jag vet inte varför jag skrev LVM. Var inne på Lag om vård av missbrukare i ett annat sammanhang ;)

Ja, det här är ett mysterium. Om nu riset innehåller betydande mängd kalcium skulle det vara väldigt intressant att veta. Jag ska söka vidare…Hittade någonting om att riset behandlas med kalciumkarbonat men jag vet inte.

Ibland hittar man sådana här små saker som av någon outgrundlig anledning är stört omöjligt att hitta information om.

Kolla värdet på råris, det är helt obehandlat ris (bortsett från att det är skalat). Om det inte innehåller så mycket kalcium, så låter ju kalciumkarbonat, som en rimlig förklaring.

råris fullkorn långkornigt okokt 11mg/100g

Pepz wrote:
    råris fullkorn långkornigt okokt 11mg/100g

Ja, jag såg det. Högst märkligt.

Ska nog ta och maila livsmedelsverket och fråga

Kalciumkarbonat används som kalcium kosttillskott.
    T.ex. Dolomitkalk, som består av kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.