Home › Forums › Kost och Näringslära › Kaloribals – fysiskt jobb
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 februari, 2012 at 10:46 #50899Anonym anvandareMember16 februari, 2012 at 10:46 #122197Anonym anvandareMember
Det är så här att jag bestämt mig för att lägga mig på kaloribalans ett tag. Medan jag jobbade så gick ja upp cirka 0.2kg i veckan när jag åt 2900kcal. Med andra ord är kaloribalans ungefär 2700 på en vecka med fyra arbetsdagar och tre lediga dagar. Nu har jag varit pappaledig i 6 veckor och märkt att kaloribalans när jag är ledig är cirka 2350kcal.
Min fråga är om det finns några fördelar/nackdelar att äta mer på mina arbetsdagar och mindre på mina lediga dagar. Typ 2900 på arbetsdagar och 2400 på lediga dagar eller något sådant, eller ifall det fungerar lika bra att äta lika mycket varje dag.Ursäkta eventuella stavfel, skrev från telefonen.
16 februari, 2012 at 17:13 #122198Anonym anvandareMemberVadå fungerar? Det är väl ganska logiskt att du förbrukar mer energi de dagar du rör på dig mer och således även kan äta mer de dagarna.
16 februari, 2012 at 19:50 #122199Anonym anvandareMemberfabflippintastic wrote:Vadå fungerar? Det är väl ganska logiskt att du förbrukar mer energi de dagar du rör på dig mer och således även kan äta mer de dagarna.Ja men självklart. Jag uttryckte mig kanske fel då. Det jag menar är ifall det finns någon eventuell fördel att hålla kaloriintaget högre på arbetsdagar. Ifall jag ligger på samma kcalintag varje dag kommer jag ju att ligga på underskott på arbetsdagar och överskott på lediga dagar i stort sett.
Min fråga är ifall det kan vara en nackdel och om det isf är bättre att ligga på olika kcalintag så jag ligger på balans både arbetsdagar och lediga dagar.17 februari, 2012 at 10:59 #122200Anonym anvandareMemberDet beror ju helt på vilka målsättningar du har med din vikt…
17 februari, 2012 at 15:53 #122201Anonym anvandareMemberNiZaC wrote:Ja men självklart. Jag uttryckte mig kanske fel då. Det jag menar är ifall det finns någon eventuell fördel att hålla kaloriintaget högre på arbetsdagar. Ifall jag ligger på samma kcalintag varje dag kommer jag ju att ligga på underskott på arbetsdagar och överskott på lediga dagar i stort sett.
Min fråga är ifall det kan vara en nackdel och om det isf är bättre att ligga på olika kcalintag så jag ligger på balans både arbetsdagar och lediga dagar.Jag tycker du ska justera energiintaget efter hur aktiv du är just den dagen. Lite mindre mat på vilodagar osv. Låter vettigt.
20 februari, 2012 at 13:26 #122202Anonym anvandareMemberMadball wrote:Det beror ju helt på vilka målsättningar du har med din vikt…Ligger på cirka 14-15% bF nu, har gjort en långsam bulk från 10% ungefär. Nu vill jag inte lägga på mig så mycket mer utan tänkte ”optimera” mig på nuvarande vikt.
21 februari, 2012 at 17:47 #122203Anonym anvandareMemberNiZaC wrote:Ligger på cirka 14-15% bF nu, har gjort en långsam bulk från 10% ungefär. Nu vill jag inte lägga på mig så mycket mer utan tänkte ”optimera” mig på nuvarande vikt.Du vill ligga på nuvarande vikt; således bör du matcha kcal-ut med kcal-in. ”Fördelen” med att äta mer på arbetsdagar är ju att du hamnar på kcal-balans om du nu gör av med mer. Eller hur tänker du?
Svaret på din fråga är med andra ord ett uppenbart ”ja”.
22 februari, 2012 at 13:42 #122204Anonym anvandareMemberMadball wrote:Du vill ligga på nuvarande vikt; således bör du matcha kcal-ut med kcal-in. ”Fördelen” med att äta mer på arbetsdagar är ju att du hamnar på kcal-balans om du nu gör av med mer. Eller hur tänker du?Svaret på din fråga är med andra ord ett uppenbart ”ja”.
Jag tänker som så jag kan göra på två sätt för att uppnå kcalbalans sett över en hel vecka; antingen lägger jag mig på 2750kcal per dag och går således på ett energiöverskott på arbetsfria dagar och energiunderskott på arbetsdagar. Eller så gör jag som nu, att jag lägger mig på 3100kcal på arbetsdagar och 2400 på arbetsfria dagar och hamnar på balans varje dag.
Sett över en vecka/månad/år så blir det samma. Men min undran är ifall det gör någon skillnad på någonting (vad som helst) i slutändan.22 februari, 2012 at 16:42 #122205Anonym anvandareMemberÄt efter behov. Mindre när du sliter mindre och mer när du sliter mer. I vilket fall som helst spelar det nog ingen större roll i praktiken
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.