Home › Forums › Kost och Näringslära › Kan man äta för mycket?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 februari, 2014 at 09:24 #104862Anonym anvandareMember28 februari, 2014 at 09:24 #1081011Anonym anvandareMember
Hej alla träningsfreaks.
Jag har tränat bra i många år nu och trott att jag ätit bra. Som information kanske jag även kan säga att jag har extremt svårt att gå upp i vikt, lägger inte på mig fett för fem öre vilket iofs är väldigt skönt men det har inte hänt så mycket när man ställt sig på vågen (om man nu använder vågen som mätsticka för hur bra man utvecklas).
För något halvår sen så började jag på allvar mäta vad jag åt och insåg att jag, trots massa mat bara låg på cirka 3500 kcal/dag. Och när jag gjorde lite research på hur många kcal jag bör äta för att gå upp i vikt så insåg jag att jag låg ungefär där jag borde eller något under.
Men jag tog det till mig och började äta ännu mer. Nu känns det lite som om jag äter hela dagarna mer eller mindre.
Men nu kommer min fråga:Kan man äta för mycket?
Och med frågan vill jag alltså ha svar på om det finns en gräns för hur mycket näring kroppen kan ta upp.
Om vi säger att en person bör få i sig låt säga 3500 kcal för att gå plus/minus 0. Alltså han får i sig så många kcal per dag som han gör av med.
Om han sen vill gå upp i vikt, spelar det någon roll om han äter 4.500 kcal eller 7000 kcal/dag?
Det jag försöker få fram är väl helt enkelt om kroppen tar upp ALL näring den får i sig eller om det finns någon gräns för hur mycket kroppen kan ta hand om och resterande näringl passerar kroppen utan att liksom tas upp i kroppen.Min högst amatörmässiga analys är att kroppen tar upp all näring den får i sig. alltså, ju mer man äter desto mer gainar man.
Men jag skulle vilja höra någon som faktiskt vet.Tacksam för svar.
1 mars, 2014 at 12:14 #1081034Anonym anvandareMemberDet är klart man kan äta för mycket. Då går man upp i vikt och blir fet och lägger grunden för ohälsa på sikt. Den processen går fortare med ett överskott skapar av 7000 kcal per dag jämfört med 4500 kcal.
Däremot kan man inte praktiken inte äta så mycket att man inte tar upp energin från det man äter. 7500 kcal är ingenting. Bara tarmens upptag av socker ligger på runt 50000 kcal per dygn, t ex. Och kroppens fettceller har i princip obegränsad förmåga att suga åt sig energi och växa.
Du kräks upp det du ätit innan du når någon begränsning för tarmen.
3 mars, 2014 at 09:09 #1081049Anonym anvandareMemberokej, kort men koncist svar, me like. Då är det bara att äta på då helt enkelt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.