Kan stress ge ökad matlust?

Home Forums Kost och Näringslära Kan stress ge ökad matlust?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Har varit extremt stressad och sovit väldigt lite i två dagar nu pga ett inlämningsarbete som skall vara klart på imorgon samt att jag skall flytta till ny lägenhet i helgen. Idag har jag haft en förgrymmad matlust. Jag började min morgon med flingor och mjölk(ingen frukostmänniska) när jag kom hem från juridicum så satte jag i mig 1 1/4 liter gainer sedan har jag smält i mig 600gram kycklingfile + idealmakaroner fördelat på två måltider. Är dock lika hungrig bara en timme efter att jag ätit. Kan det bero på stressen:what:

De flesta inklusive mig själv tappar allt vad matlust heter vid stress.

Vid sömnbrist får du ökade hungerkänslor. Kroppen och hjärnan får inte vila-då vill den ha mat för att orka med.

Med stress vet jag inte hur det är men kan tänka mig att det bidrar en del också.

Johnny wrote:
    Vid sömnbrist får du ökade hungerkänslor. Kroppen och hjärnan får inte vila-då vill den ha mat för att orka med.

Med stress vet jag inte hur det är men kan tänka mig att det bidrar en del också.

Kan bero på att jag sovit väldigt lite, cirka 2 timmar inatt, låg vaken och tänkte på att jag måste adressändra:p

Kanske beror på att du fått en lättare släng av magkatarr till följd av stessen. Det kan ge hungerskänslor.

Joffi wrote:
    Kanske beror på att du fått en lättare släng av magkatarr till följd av stessen. Det kan ge hungerskänslor.

Intressant, vet inte riktigt vad som är att klassa som magkatarr, kan du ge exempel på symptom?

Har sedan förra inlägget tryckt i mig 500 g keso, en klase vindruvor, en morot, tre tomater och håller på att trycka i mig en hel! gurka. Jag behöver det om jag ska orka läsa och skriva hela natten, detta är bara en kort paus från arbetet med att leta upp HD domar. JAG HATAR PM:(

att äta kan också vara ett sätt att hantera sina känslor tex stress.

Människor reagerar olika på stress, en del äter mer andra mindre.
    Verkar inte som att du äter så mycket fett? fett bidrar till att förlänga mättnadskänslan.
    Din hunger kan bero på många saker, dels att du kanske förbrukar mer energi om du har mycket att göra. För lite sömn ökar (eller minskar?) mättnads hormonet leptin i hjärnan vilket gör att man blir hungrigare.
    Kroppen vill ha mat för att ”kicka igång” sig själv igen.
    Försök vila och slappna, av även om det är svårt. Ett tips är att skriva en kom i håg lista för vad du behöver göra, så du inte behöver memorera allt…

Magkatarr ger en sugande eller svidande känsla i magen, och uppkommer ofta vid stress eftersom produktionen av saltsyra i magen ökar och det blir för surt i magen. Har du det så kan man äta Novaluzid eller Zantac t.ex. för att neutralisera eller minska produktionen av syran.

[http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18063 Vad är magkatarr]

[http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=10956 stress]

Är jag stressad så tappar jag matlusten helt. Känner inte ens av att jag är hungrig.

Du är helt säkert katabol, och din hunger är kroppens naturliga förvar mot att tappa muskelvävnad.

Stress ger nämligen ett ökat påslag av kortisol, vilket ger ökad utsöndring av adrenalin och noradrenalin. Det gör att både blodtryck och hjärtfrekvens ökar.

Dessa hormoner är dock främst till för att vi ska överleva under kamp/flykt, och det naturliga är därför att offra muskler till förmån för fettinlagring.

Kortisol gör dig alltså svag men fet.

Stress gör dessutom att dina nivåer av testosteron och tillväxthormon går i botten.

Förösk ta det lugnt, se till att sov, undvik kaffe och alkohol, öka intaget av nyttiga fetter, proteinrik föda samt av grönsaker som är rika på antioxidanter (broccoli, kål, plommon, citrusfrukter, tomater etc.)

/A

Har oxå upplevt att stress gör mig mindre hungrig.. Tror att det har lite att göra med att ”man glömmer” tiden…

Alex Danielsson wrote:
    Du är helt säkert katabol, och din hunger är kroppens naturliga förvar mot att tappa muskelvävnad.

Stress ger nämligen ett ökat påslag av kortisol, vilket ger ökad utsöndring av adrenalin och noradrenalin. Det gör att både blodtryck och hjärtfrekvens ökar.

Dessa hormoner är dock främst till för att vi ska överleva under kamp/flykt, och det naturliga är därför att offra muskler till förmån för fettinlagring.

Kortisol gör dig alltså svag men fet.

Stress gör dessutom att dina nivåer av testosteron och tillväxthormon går i botten.

Förösk ta det lugnt, se till att sov, undvik kaffe och alkohol, öka intaget av nyttiga fetter, proteinrik föda samt av grönsaker som är rika på antioxidanter (broccoli, kål, plommon, citrusfrukter, tomater etc.)

/A

Skall försöka:) Sådant här händer som tur är bara tre gånger per terminen (när arbeten skall lämnas in) annars brukar jag få skäll från min flickvän för att jag är för lugn och sävlig:o

Milia wrote:
    Människor reagerar olika på stress, en del äter mer andra mindre.
    Verkar inte som att du äter så mycket fett? fett bidrar till att förlänga mättnadskänslan.
    Din hunger kan bero på många saker, dels att du kanske förbrukar mer energi om du har mycket att göra. För lite sömn ökar (eller minskar?) mättnads hormonet leptin i hjärnan vilket gör att man blir hungrigare.
    Kroppen vill ha mat för att ”kicka igång” sig själv igen.
    Försök vila och slappna, av även om det är svårt. Ett tips är att skriva en kom i håg lista för vad du behöver göra, så du inte behöver memorera allt…

Magkatarr ger en sugande eller svidande känsla i magen, och uppkommer ofta vid stress eftersom produktionen av saltsyra i magen ökar och det blir för surt i magen. Har du det så kan man äta Novaluzid eller Zantac t.ex. för att neutralisera eller minska produktionen av syran.

[http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18063 Vad är magkatarr]

[http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=10956 stress]

Ah bra tips:) skall tänka på det nästa gång det blir stressigt (läs: tentan)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.