- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › kcal-”bekymmer”
Har letat runt en hel del, men aldrig funnit några vidare svar. Jag ska börja med periodisk fasta med en deffning på 500kcal under mitt energibehov.
Energibehovet som jag kommit fram till (efter 4 olika uträkningar/teorier) är ett medel på 3700 kcal. Detta då räknat med x1.6 som aktivitet (tung styrketräning, 5-6 dagar i veckan). (189cm, 97kg, 24år)
Problemet, eller mitt bekymmer, är mest att kunna hitta en bra balans mellan prot, kolh, fett. Många säger t.ex. 2g prot/vikt, vilket för mig är cirka 200 g protein. Detta har jag inga som helst problem med att komma upp i, snarare tvärtom. Samma sak med kolhydraterna, omkring 77-97 sägs vara bra samt fett på 90-97.
Okej, så balansen kanske är på plats. Kruxet är bara att få upp mina önskade 3200kcal.
Räknade med lite måltider för att få ett hum. Ett exempel på 640 kcal (första målet):
150g kvarg, 150g keso, 200g kyckling, 70g spenat, 120g paprika. Vilket ger omkring 40% av protein, 18% kolh, 28% fett.
Hur ska jag lyckas med att få upp de resterande 2560 kcal för att också hamna på cirka 100% av allt?
Mycket tacksam för svar Å trevlig helg!
Edit: Självklart ”misstänker” jag att mina siffror är lite för låga för mitt energibehov. Å andra sidan då har jag inga större riktlinjer på hur mycket av varje del som jag ska få i mig.
Att du gör en post utan att fråga mig först Kan ge dig snabba svar över msn om du vill. Bara hojta!
Men som jag brukar säga, ät det du tycker om x)
Det har du alldeles rätt i! Dum jag är
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY