Kcal intag på en måltid

Home Forums Kost och Näringslära Kcal intag på en måltid

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #695895
    Rasmus Andersson wrote:
    En pizza jag beställer från pizzerian brukar jag kallt räkna på allt mellan 1 500 – 2 500 kcal.

    Till trådskaparen: Du kan aldrig veta hur mycket du får i dig genom att veta hur mycket andra blir mätta på.

    tror nog också att det var lite lågt.

    Nej och det är jag helt medveten om. Men så olika är vi inte. jag söker en överblick i sammanhanget.

    #695896

    Överkatta inte en pizza nu! Visst är den ganska mättande och hyfsat fet men över 2000 kcal har jag mycket svårt att det skulle bli.
    Kan sträcka mig till 1500 kcal men då får det allt vara en del kebabsås på också!

    #695897
    Insulinus wrote:
    Överkatta inte en pizza nu! Visst är den ganska mättande och hyfsat fet men över 2000 kcal har jag mycket svårt att det skulle bli.
    Kan sträcka mig till 1500 kcal men då får det allt vara en del kebabsås på också!

    En kebabpizza med ost, sås och såklart kebabkött skulle jag nog gissa på 2 000 – 2 500 kcal.
    Men men, vad spelar det för roll?
    ;)

    #695898

    man blir ju så trött på att det ska vara så komplicerat. normalt, och ingen diet där du ska bli så mätt som möjligt.

    #695899
    macken wrote:
    man blir ju så trött på att det ska vara så komplicerat. normalt, och ingen diet där du ska bli så mätt som möjligt.

    Okej.
    Då föreslår jag att du köper en våg istället så får du ”problemet” ur världen.

    #695900

    För egen skull var jag tvungen att dubbelkolla. :D

    [http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV%5D

    Kebabpizza ligger enligt SLV på 193kcal/100gr. Detta är förmodligen räknat på standardrecept med degbotten, tomat, ost, kebabkött och kebabsås. Ev. något annat men resten utav ingredienserna såsom sallad, tomat är så gott som kaloritomma.

    Även detta varierar men en pizza brukar väga runt 7-800gr i normalformat. Barnpizza mindre och familjepizza mer. Finns självklart här en del viktskillnader även på standardpizzan.

    Räknat på 750gr hamnar kebabpizzan på ca 1450 kcal.

    #695901
    Insulinus wrote:
    För egen skull var jag tvungen att dubbelkolla. :D

    [http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV%5D

    Kebabpizza ligger enligt SLV på 193kcal/100gr. Detta är förmodligen räknat på standardrecept med degbotten, tomat, ost, kebabkött och kebabsås. Ev. något annat men resten utav ingredienserna såsom sallad, tomat är så gott som kaloritomma.

    Även detta varierar men en pizza brukar väga runt 7-800gr i normalformat. Barnpizza mindre och familjepizza mer. Finns självklart här en del viktskillnader även på standardpizzan.

    Räknat på 750gr hamnar kebabpizzan på ca 1450 kcal.

    Oj, detta var kul att läsa. :)
    Jag tycker dock att det känns som att en pizza väger mer än så.. jaja whatever.
    Men å andra sidan, det är nog olika i varje pizzeria skulle jag tippa på.
    ;)

    #695902

    Det har jag också föreslagit mig själv men tills dess behövde jag hjälp med att veta.

    – okej han vill veta hur mycket kyckling och ris i kcal jag kan äta med två nävar sallad till(ja jag vet att alla har olika stora händer). Jag har en våg å har käkat det förut. få se nu, jo jag skulle tro att det är så mycket kcal.

    tänk så, tack! :)

    #695903

    Okej. Jag är aldrig mätt och belåten. Vet jag att jag kan äta mer så gör jag det.

    Suck it!

    #695904
    Insulinus wrote:
    Överkatta inte en pizza nu! Visst är den ganska mättande och hyfsat fet men över 2000 kcal har jag mycket svårt att det skulle bli.
    Kan sträcka mig till 1500 kcal men då får det allt vara en del kebabsås på också!

    Det pratas alltid om denna kebabsåsen som att den ska vara någon form av vakumförpackad kaloribomb. 1.5-2.0dl fil/yougurt/kryddor låter onekligen väldigt farligt :emo-thumb

    Kebabsåsen skiljer väl sig väldigt mycket från stad till stad men det är ju inte 40% grädde den är gjord av.. eller är den det i andra städer?

    #695905
    nicke wrote:
    Det pratas alltid om denna kebabsåsen som att den ska vara någon form av vakumförpackad kaloribomb. 1.5-2.0dl fil/yougurt/kryddor låter onekligen väldigt farligt :emo-thumb

    Kebabsåsen skiljer väl sig väldigt mycket från stad till stad men det är ju inte 40% grädde den är gjord av.. eller är den det i andra städer?

    Det kanske är bra att ha nåt att skylla på som leder bort den misstänksammes tankar från allt som slank ner därtill: två liter cola, åtta sockerbitar i kaffet och tre dammsugare till det och sen ett kilo godis och en familjepåse chips. Intages minst en gång per dag samt vid behov. Det är klart det var kebabsåsens fel!;)

    #695906

    Kebabsåsen på mitt favoritställe är gjord på majonnäs.

    #695907

    Jag har väl aldrig påstått att kebabsåsen är farligare än t.ex kebabköttet. Dock skrev jag att jag kunde sträcka mig till 1500 kcal om det var kebabsås på. Bara för att den inte är fet är den inte kalorilös!

    Hur som helst håller jag mig till tron att en pizza hamnar runt 1500 kcal. Jag räknar inte kalorier och äter gladeligen både en och två pizzor i veckan om plånboken tillåter detta. Oftast den som säger ifrån först nämligen.

    #695908
    nutz wrote:
    Kebabsåsen på mitt favoritställe är gjord på majonnäs.

    Lättmajonäs eller den med 78% fett?

    Här i byn är det iaf uteslutande en blandning av yougurt, fil och lite kryddor =)

    #695909
    nicke wrote:
    Lättmajonäs eller den med 78% fett?

    Säg det. Jag ids inte fråga, det känns lite som att skjuta sig i foten att äta pizza och skräpmat över huvudtaget.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.