Kolhydrater??

Home Forums Kost och Näringslära Kolhydrater??

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hejsan!!

Jag har ny defat & nått mitt mål från att ha vagt 100kg och byggt muskler och fixat till kroppen så jag hamnade på 11,2% i kroppsfett och 82kg!!

Men nu skall jag bygga så mycket som möjligt under vintern och undrar över 2 saker som jag inte får till!! jag vet att man skall äta kolhydrater & Protein m.m . Men det finns ju snabba & långsamma kolhydrater sen så har jag fattat att man skall äta snabba efter träning inom ca: 1 timma!och det skulle vara 1,2g/kroppskilo. Långsamma under dagen.

till frågan: vilken slags mat skall man äta efter träningen eller ja vart skall helst dessa kolhydrater komma ifrån vilka matvaror?

sen dom långsamma är ju pasta,ris, potatis, m.m

fråga 2: vilka sorts fett pratar man om att man skall äta i samband med muskeltillväxt .

vill inte bullka på ett grisigt sätt som att äta vad som helst och lägga på mig en massa fet i onödan!!

hoppas jag inte beskriver på ett jobbigt sätt är inte så van vid att skriva i forum m.m

förövrigt dricker jag och äter jag följande: protein, kreatin, aminosyror ,

MVH//curt

Nej man ”ska” inte äta snabba efter träning, men de lagras snabbare som muskelglykogen inom den korta perioden efter fysisk ansträngning så för en person som har ett träningspass tätt inpå (säg 8-10h och inte hinner/orkar äta 1kg pasta däremellan) och/eller utövar en idrott där man föbrukar mycket muskelglukogen är detta fördelaktigt. För en person som BARA styrketränar på hobbynivå (som du och jag) så är detta lite overkill vad gäller ”optimering” av resultat.

Men iaf, snabba kolhydrater kan helt enkelt vara sportdryckspulver som innehåller maltodextrein eller vitargo som du kan köpa där du skaffar ditt övriga kosttillskott. Malto är överlägset billigast men en del personer kan få ont i magen av det..vitargo är skonsammare mot magen, och är så vitt jag vet, vetenskapligt bevisat att vara ”bättre” och ”effketivare” än malto, men 4-5ggr så dyrt!

Annars har du ju typ kex, riskakor, vitt bröd, jasminris, druvsocker (dextropur)

Fett = samma fett som i ”normal” kost. Finns nog inget fett som är ”mer anabolt” än andra. Omega-3 tillskott kan tas även av personer som inte tränar om de inte äter mycket fet fisk.

Grattis till en lyckad deff och välkommen hit!

Efter träning ska du äta som du redan skrivit, pasta,ris,potatis,vit bröd och när det gäller fetter kan du äta olivolja,rapsolja,fet fisk(omega 3) ägg.
    Med andra ord du ska äta en vanlig,normall kost som du redan äter,det är bara makrofördelningen som är viktig. Du ska inte få alla kcal från protein eller bara från fett.

Vetargo har jag andvändt för !! Tack för hjälpen!!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.