Home › Forums › Kost och Näringslära › Kolhydratskvalité?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 februari, 2006 at 14:14 #94902Anonym anvandareMember14 februari, 2006 at 14:14 #1040776Anonym anvandareMember
Satt och funderade lite bara…
Om man dietar och bestämmer att en dag i veckan ska man kolhydratladda, spelar det egentligen någon roll vilka kolhydrater man laddar med? (bortsett från vitamin och mineralinnehållet)
Jag menar, just för stunden förstår jag ju att det är bättre med långsamma kolhydrater för att inte blodsockret ska stiga fort, men om man bortser från det, lagras kolhydraterna i musklerna lika lätt oavsett om de är snabba eller långsamma? ¨
Någon som förstår mitt tänk och kan svara på min teori?
14 februari, 2006 at 15:26 #1040777Anonym anvandareMemberEn kolhydrat laddning under dieten är väll inte till för att lagras i musklerna, utan för att man ska få energi så man kan klara en period till?
Energiupptagningen till musklerna är också tidsbegränsad efter träning, därav valet att äta snabba kolhydrater då dom fort bryts ner och kilar vidare i kroppen.
Men så fort kolhydraterna är nedbrutna i kroppen så är det nog ingen skillnad på lagrings resltatet när dom väl når musklerna. (?)
14 februari, 2006 at 16:27 #1040778Anonym anvandareMemberJulian wrote:En kolhydrat laddning under dieten är väll inte till för att lagras i musklerna, utan för att man ska få energi så man kan klara en period till?Energiupptagningen till musklerna är också tidsbegränsad efter träning, därav valet att äta snabba kolhydrater då dom fort bryts ner och kilar vidare i kroppen.
Men så fort kolhydraterna är nedbrutna i kroppen så är det nog ingen skillnad på lagrings resltatet när dom väl når musklerna. (?)
Jodå, under en diet (förutsatt att man går på en diet där man drar ner en del på kolhydraterna) så töms musklerna på glykogen, och för att fylla dessa glykogendepåer brukar många ha en kolhydratsladdningsdag alternativt en grisätardag.
Om man gör en vanlig kolhydratsladdningsdag ska man nog dra ner på fettet en hel del dock. Ladda med långsamma kolisar, efter träningspass är det snabba kolisar som vanligt som gäller.
14 februari, 2006 at 16:34 #1040779Anonym anvandareMemberJulian wrote:En kolhydrat laddning under dieten är väll inte till för att lagras i musklerna, utan för att man ska få energi så man kan klara en period till?QUOTE]
Hmmm…men är inte det samma sak? Man lagrar energi för att klara sig en period till, och kolhydrater lagras väl mestadels i musklerna (och levern…)?
Men under en diet oavsett om det är en låkolhydratsdiet eller inte, så tar väl kroppen av den lagrade energi som finns (varav en del lagrad energi är kolhydrater i musklerna)eftersom man inte tillför nog via kosten. Om jag då ökar mitt intag en dag så vill väl kroppen fylla på depåerna igen och det är väl det som då är kolhydratladdning i musklerna?? eller har jag förstått allt fel?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.