Home › Forums › Kost och Näringslära › Komplett kostschema?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 januari, 2006 at 13:23 #95112Anonym anvandareMember29 januari, 2006 at 13:23 #1043202Anonym anvandareMember
Tjena alla tr
1 februari, 2006 at 16:38 #1043203Anonym anvandareMemberVerkar inte vara något vidare aktivt forum då man inte verkar kunna få svar. Är allt så tokigt att ingen ens orkar kommentera?
1 februari, 2006 at 16:58 #1043204Anonym anvandareMemberDarem wrote:Verkar inte vara något vidare aktivt forum då man inte verkar kunna få svar. Är allt så tokigt att ingen ens orkar kommentera?Hinner inte sätta mig in i det mer exakt just nu, men spontant ser det ut som alldeles för mkt pulver. Vidare skriver du att pulvret innehåller kolhydrater? Utan att uttala mig om det specifika pulvret så kan jag säga att generellt sett är kolhydrat i pulverform förkastligt vid andra tillfällen än vid träning. Kör isf hellre rent protein ihop med någon annan kolhydratskälla.
1 februari, 2006 at 20:30 #1043205Anonym anvandareMemberTack för svar.
Jo det är en del pulver, men har hört att det är ett bra mellanmålspulver, eller iaf enligt kosttilskotts butiks ägaren här i stan. Därav att jag kört det.
Jag ska lägga upp exakt vad det innehåller senare ikväll alt imorgon.
2 februari, 2006 at 13:41 #1043206Anonym anvandareMemberDet här innehåller det pulver jag tar som mellanmål/mrp:
per 100 gr:
Protein 51,2 g
Kolhydrat 37,2 g
Fett 2,8 g
Biotin 0,15 mg
Niacin 41 mg
Betakarotin 10,7 mg
B-vitamin B1 2,83 mg
B-vitamin B2 2,83 mg
B-vitamin B6 4,43 mg
B-vitamin B12 3,56 mg
C-vitamin 190 mg
E-vitamin 32 mg
Folsyra 0,77 mg
Pantotensyra 9 mgÖvrig info:
42 gram protein per servering. Myogenic är rik på BCAA och innehåller både snabbt och långsamt protein. Innehåller glutamin som förebygger muskelnedbrytning.
Myogenic är en komplex måltidsersättare med 51% högvärdigt protein. Det höga fiberinnehållet ger en lång absorptionstid av protein och aminosyror. Det är ett idealiskt nattprotein. Den är rik på BCAAs (Branched chain amino acids). Inulin är en typ av kolhydrat, men den höjer ej blodsockernivån. Inulin är välkänd som en sockerersättare dock ej artificiell. Det gör den lämpligt som alternativ till socker för diabetiker. Den är gynnsam för fettförbrännig.
3 februari, 2006 at 15:15 #1043207Anonym anvandareMemberFörst och främst tycker jag det fortfarande är för mycket pulver. Inget ersätter riktig mat.
Angående pulvret i sig ser jag fortfarande inte vilken kolhydrat det rör sig om. Jag förutsätter att inte allt är inulin (som brukar kunna va allergiframkallande) och dessutom:
Inulins are available in tablets, powder and functional foods. Dosing is variable and ranges from 4 to 10 grams daily. Those who use more than 10 grams daily should split the dosage throughout the day. Doses higher than 30 grams daily may cause significant gastrointestinal discomfort.
(från [http://www.pdrhealth.com/drug_info/nmdrugprofiles/nutsupdrugs/inu_0299.shtml])
Troligtvis är därför bara en liten del inulin och resten något annat (en gissning kan vara fruktos eller maltodextrin, båda mindre bra tyvärr).
Om du nödvändigtvis vill använda pulver så ofta skulle jag fortfarande rekommendera ett rent proteinpulver, exempelvis en vassle-kasein-blandning, och sen vid eventuellt behov äta någon riktig kolhydratkälla till det.
4 februari, 2006 at 05:05 #1043208Anonym anvandareMemberOk, låter inge vidare.
Det står dock på förpackningen, ta 2-3 servings (portioner) per dag för optimalt resultat. Ska forska vidare i det där, tack.
4 februari, 2006 at 12:16 #1043209Anonym anvandareMemberDarem wrote:Ok, låter inge vidare.Det står dock på förpackningen, ta 2-3 servings (portioner) per dag för optimalt resultat. Ska forska vidare i det där, tack.
Så står det på många förpackningar – eftersom tillverkaren vill att du ska behöva köpa nytt snabbt;)
4 februari, 2006 at 12:36 #1043210Anonym anvandareMemberEn riskaka innehåller väl 5g kolhydrater, om jag inte har fel. Och han äter 3-4st, alltså på tok för lite efter träningen. Lägg till nån banan, eller käka minst 10st riskakor.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.