- This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › ”Konstig” reaktion av Malto & Vitargo
Har sedan länge intagit ganska stora mängder kolhydrater före träning. 1-2 tim innan passet en vanligt måltid för att sedan inta runt 100g kolhydrater mest före och under passet, plus dagens största måltid timmarna efter passet. Har tidigare använt stärkelsekällor till de 100g kolhydrater som intas före/under. Av olika orsaker vill jag dock byta ut stärkelsekällorna mot malto eller vitargo och började experimentera med detta före/under. Får dock en ganska ”annorlunda” reaktion när jag använder malto eller vitargo. Får väldigt instabilt blodsocker och märker att jag, jämfört med om jag får kolisarna från andra källor, tenderar jag att dra på mig väldigt mycket vatten även utanför muskulaturen, den där vätskan som gör att man ser plufsig ut. Jag har en rätt låg kroppsfettprocent så det syns tydligt. Som om man gått upp ett par kilo fett. Detta har ju försvunnit efter en natts sömn men jag tycker ändå det är märkligt då jag inte får samma reaktion när jag intar kolhydraterna från andra källor. Har testat allt mellan 30-80g med samma reaktion. Kan det ha något med insulinkänsligheten att göra? Eller är det en vanesak? Kanske öka långsamt för att kroppen kan vänja sig, min kost i övrigt är väldigt sockerfattig.
Att ”plufsigheten” och det instabila blodsockret uppstår även vid så små mängder som 30-40g malto eller vitargo känns konstigt om man jämför med att detta inte händer om jag använder andra källor trots att jag då intar en mycket större mängd, runt 100g?
Kan det vara en idé att blanda malton med ex palatinos eller annan lågglykemisk källa? Eller ha lite tålamod, testa malto en längre period, stegra långsamt och se om kroppen vänjer sig?
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY