Home › Forums › Kost och Näringslära › Kost & Längd
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 december, 2011 at 04:03 #51304Anonym anvandareMember18 december, 2011 at 04:03 #123851Anonym anvandareMember
Jag undrar helt enkelt om det stämmer lika bra det här med hur mycket proteiner, kolhydrater och fett du ska äta om du är lite kortare än vanliga killar, jag är på ca 168 cm och 79 kg?
Jag ska ligga på ca 2350 kalorier om dagen om ska ska styrketräna hårt. Ser det rätt fördelat ut här nere på hur mycket jag ska få i mig på en dag med tanke på längd och vikt samt att jag styrketränar? Bör jag förändra något öka/sänka något? Om ni undrar är mitt mål att bygga muskler.
160 g proteiner = 620 kalorier
240 g kolhydrater = 1013 kalorier
80 g fett = 720 kalorier
18 december, 2011 at 09:35 #123852Anonym anvandareMemberNej du ”ska” inte äta så där. Men förutsätter vi att kosten är någorlunda nyttig så är det inget fel på den fördelningen.
20 december, 2011 at 10:16 #123853Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Nej du ”ska” inte äta så där. Men förutsätter vi att kosten är någorlunda nyttig så är det inget fel på den fördelningen.Vad menar du med det jag citerar över här? Vad och varför ”ska” jag inte äta så ”där” ?
20 december, 2011 at 10:29 #123854Anonym anvandareMemberJag tror Eddie syftar på att det inte finns några ”ska” och ”måsten” i makrofördelningen.
20 december, 2011 at 10:57 #123855Anonym anvandareMemberMaod wrote:Jag tror Eddie syftar på att det inte finns några ”ska” och ”måsten” i makrofördelningen.Okej tack båda två men ser det hyfsat mycket ut då med tanke på längd och vikt för att bygga muskler för min del? Bör man öka i protein/kolhydrater om man känner sig hungrig eller svag eller kanske öka i fett av någon anledning? Är 80 g fett inte ganska mycket att få i sig dagligen och kan man äta mindre fett för att få bättre resultat om man e lite överviktig tex?
23 december, 2011 at 00:41 #123856Anonym anvandareMemberSka du träna hårt och öka i muskelmassa rekommenderar jag att du äter lite mer kalorier. Tycker spontant att 2300 kcal låter lite, om du vill gå upp i vikt (och muskelmassa). Ska du styrketräna hårt måste du med din vikt och längd äta åtminstone 500 kcal till.
Matkalkyl.se är ett gratis verktyg där du kan använda Harris & Benedictformeln och andra formler för energibehov.
Lycka till med träningen, önskar
Sandow
23 december, 2011 at 00:54 #123857Anonym anvandareMember….
23 december, 2011 at 00:59 #123858Anonym anvandareMemberSandow wrote:Ska du träna hårt och öka i muskelmassa rekommenderar jag att du äter lite mer kalorier. Tycker spontant att 2300 kcal låter lite, om du vill gå upp i vikt (och muskelmassa). Ska du styrketräna hårt måste du med din vikt och längd äta åtminstone 500 kcal till.Matkalkyl.se är ett gratis verktyg där du kan använda Harris & Benedictformeln och andra formler för energibehov.
Lycka till med träningen, önskar
Sandow
Jag är lite överviktig redan så tänkte kanske att det är lika bra att ligger runt det jag behöver. Man måste väl inte ligga på överskott så länge man får i sig tillräckligt mycket proteiner? Jag undrar också om det här med maten och ökandet av proteiner gäller med en gång för jag ska börja om från grunden träna 3 gånger i veckan, basövningar då sen köra något konditionpass samt fotboll en gång i veckan på 90 min. Bör man äta lika mycket under vilodagar? Om jag nu ska höja mitt kalorintag bör de vara i form av kolhydrater eller något annat och är det ett måste med 80 g fett? Sorry för den dåliga formuleringen och alla frågor som ja ställer men har mycket jag behöver veta trots timmar efter timmar på google då alla säger olika.
26 december, 2011 at 23:52 #123859Anonym anvandareMemberLavezzi wrote:Jag är lite överviktig redan så tänkte kanske att det är lika bra att ligger runt det jag behöver. Man måste väl inte ligga på överskott så länge man får i sig tillräckligt mycket proteiner? Jag undrar också om det här med maten och ökandet av proteiner gäller med en gång för jag ska börja om från grunden träna 3 gånger i veckan, basövningar då sen köra något konditionpass samt fotboll en gång i veckan på 90 min. Bör man äta lika mycket under vilodagar? Om jag nu ska höja mitt kalorintag bör de vara i form av kolhydrater eller något annat och är det ett måste med 80 g fett? Sorry för den dåliga formuleringen och alla frågor som ja ställer men har mycket jag behöver veta trots timmar efter timmar på google då alla säger olika.Utan att krångla till det för mycket, kan man säga att man bör sträva efter att ligga på kaloriöverskott för att bygga muskler. Jag tycker inte du behöver gå på överkursen, om du är i början av din träningsbana. Med överkurs menar jag att bygga muskelmassa vid kaloriunderskott, vilket inte är helt omöjligt, men mycket svårt. Naturligtvis bör du äta ordentligt med proteiner men det är inget som jag tycker att du ska haka upp dig på. I och med att du äter mer mat får du också i dig mer proteiner.
Ja, du ska äta lika mycket på vilodagarna, det är då du växer.
Det är inga konstigheter, träna hårt och ät ordentligt, se till att få tillräckligt med sömn så ska du se att det händer saker.
27 december, 2011 at 21:51 #123860Anonym anvandareMemberLavezzi wrote:Jag undrar helt enkelt om det stämmer lika bra det här med hur mycket proteiner, kolhydrater och fett du ska äta om du är lite kortare än vanliga killar, jag är på ca 168 cm och 79 kg?Jag ska ligga på ca 2350 kalorier om dagen om ska ska styrketräna hårt.
Man kan inte börja med att ”styrketräna hårt”, kroppen måste lära sig krypa innan den lär sig gå. Börja med två fyrtiominuters pass i veckan, där du kör lite lagom hårt, d.v.s. inga set till failure (d.v.s. max antal reps), två till tre månader, sen kan du kanske prova att öka ett pass, samt köra lite failure.
Det kan ta upp till ett år innan du kan börja ”Styrketräna hårt”.
En sak många nybörjare glömmer, när de börjar ”Styrketräna hårt” är att även den bästa fysik, kräver vila med jämna mellanrum, ta t.ex. 10 dagar ledigt från styrketräningen( från lördag v6, till måndag v8, d.v.s. var sjunde vecka), där du istället kör lite promenader eller annan lågintensiv träning. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.