Kost och träning vid nattjobb

Home Forums Kost och Näringslära Kost och träning vid nattjobb

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej alla på Body Magazine Forum=)
    Jag är ny här och vill ta tag i min träning på nytt. Jag har i princip hela mitt yrkesliv jobbat kvällar och helger och det har inte krockat med varken träning eller matvanor, men på senare tid har jag börjat jobba rena nätter (19.00-04.00). I och med detta har hela min vardagsrutin förändrats och jag har haft svårt att anpassa mig. Vi har ett gratis gym på jobbet som jag skulle vilja utnyttja men jag har inget gymkort någon annanstans. Jag jobbar skift fem dagar åt gången och pendlar hem mellan skiften. Det innebär alltså att jag tränar cirka fem dagar i rad (dock en vilodag i mitten) och sedan ingenting när jag är ledig. Jag har också svårt att anpassa min kost efter dygnsrytmen vilket leder till att jag ständigt är fruktansvärt trött och orkeslös. Därför sover jag också länge om dagarna (cirka tio timmar). Jag har heller knappt något socialt liv på orten där jag jobbar (är ny på jobbet) och känner därför ingen anledning att kliva upp tidigare. Hur ska jag få ordning på tillvaron? Är rädd för att detta ska sätta sig på kroppen eftersom jag lätt lägger på mig. Dessutom är jag trött på att vara så dränerad på energi hela tiden.

Har inget konkret svar på vad du bör göra men jag tror det bästa är att du i mesta möjliga mån försöker ha ”normala” vanor där du t.ex. äter ett rejält mål mat när du vaknar, tränar på eftermiddagen, äter rejält efter träning och under natten bara äter något litet och lättsmält.

Har skrivit om nattarbete här:

[http://traningslara.se/blogg/nattarbete-och-dess-halsokonsekvenser/]

Tack för länken=) Verkar som bra tips, som jag redan följer till viss del. Så här har mitt ”schema” sett ut innan.

13.00 Frukost
    16.00 Lunch
    17.00 Träning
    18.00 Te och frukt
    19.30 Middag
    01.30 Te och frukt
    06.00 Sova

Alltså ingen frukost efter jobbet och inga riktiga mellanmål. Kan det vara så att jag helt enkelt äter för lite och att det är därför jag är så trött? Är rädd för att äta för mycket eftersom jag har ett så stillasittande jobb. Ska jag skippa frukosten vid 13 och äta den vid 05.30 i stället?

Spontant verkar du inte käka så mycket om man tittar på ditt schema? 19-04 iofs inte
    heller ett ”rent nattpass”. Jag skulle nog peta i mig en hyfsat stor måltid runt 22-tiden
    för att sedan köra vatten/frukt under natten.

Jobbar ofta nattpass, och brukar köra ungefär så här:

13:00 Frukost (vilket betyder en lunch-måltid av något slag)
    15:00 Träning
    17:00 Middag
    21:00 Middag igen
    23:00 Fil eller något annat lätt
    08:00 Frukost (en eller två stora baguetter vanligtvis)

Petar också i mig EAA och prottedrinkar under dagen på lämpliga ställen. Men alla är vi
    olika och krävar olika mängd mat. Det här fungerar för mig i alla fall.

Jag vet inte… känns som du borde ha en egen tråd. Den här handlar om att arbeta nattpass och sköta sin kost.

cale låter som ett ställe vid namn jernverkat outo kompu fast det är nog inte det, men din beskrivning var väldigt lik det stället :) off topic.

Men Eddie Vedders blogg har mkt lärorikt

När jag jobabr natt och tränar så ser et ut som följande.

07:00 Frukost kesella och 3 kokta ägg
    10:00 Mellis tonfisk 1 burk
    12:30 Lunch Kyckling och frysta wok grönsaker samt ett glas fun light (blir ibaldn lättare så det blir tight inpå midagen dessa dagar)
    14:30 Middag samma som lunch
    18.30 Träning
    Skiftstart sker efter passet så det blir ingen mat här
    03.00 Kyckling grönskaker som är medtagna till jobbet.
    07.30ca SÖMN (ingen frukost dessa dygn då jag prioriterar sömnen med tanke på att träningen var ganska hård)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.