Home › Forums › Kost och Näringslära › Kost under off-season.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 februari, 2006 at 23:05 #95052Anonym anvandareMember7 februari, 2006 at 23:05 #1042688Anonym anvandareMember
Hej hej.
Detta är en fråga till er som verkligen kör seriöst. (Helst tävlande)
Hur äter ni under off-season, det enda Body Magasin tar upp är tävlandes diet. Och ärligt talat så bryr jag mig inte om det, för den dieten passa bara just den personen.
Så lite information om hur ni äter under off-season skulle vara kanon.
Tack på förhand.
7 februari, 2006 at 23:44 #1042689Anonym anvandareMemberPå mina kostplaner är det inte så stor skillnad. Det handlar mest om mängden mat samt att det blir riktigt strikt på en tävlingsdiet (samt kolhydratsrotation beroende på kroppstyp).
Hur jag lägger upp kostplanen beror på kroppstypen. Om vi tänker off-season brukar jag lägga en naturligt smal person på 50% kolhydrater 30% protein och 20% fett. De som däremot är mer känsliga för kolhydrater (de flesta) hamnar på 30% kolhydrater, 40% protein och 30% fett. De mitt emellan på 40/35/25.
För de som är naturligt smala blir det lite kolhydrater till varje måltid. Dock koncentreras mängderna till under och efter träning samt på morgonen. De som har svårt att gå upp i vikt bör även ta en proteindrink med en liten mängd kolhydrater mitt i natten.
De som är naturligt smala och har svårt att gå upp i vikt bör även blanda en stor proteindrink och sippa på mellan måltiderna.
För de andra kroppstyperna läggs största mängden kolhydrater under och efter träning samt lite vid frukost/förmiddag. Resten av kolhydraterna under dagen bör komma från grönsaker och eventuellt 1-2 frukter.
Proteinintaget hålls konstant vid varje måltid, likaså fettintaget (dock lågt vi frukost och efter träning).
Grönsaker 4-5 ggr/dag är ett måste. 6-8 måltider per dag. 3-4 liter vatten per dag.
Antalet kalorier beror på aktivitetsgrad. Men jag ser gärna att mina klienter ökar antalet träningstimmar per vecka så att de kan äta mer. Detta behöver inte betyda mer träningstimmar i gymmet, utan extra kardio, HIIT, osv. Detta är suveränt för att få upp förbränningen och även stimulera proteinsyntesen, återhämtningen och helt enkelt få en större energiomsättning.
Att äta mycket och ofta är otroligt anabolt, dock kräver det att du tränar därefter också. Annars blir du snabbt en fettboll.Som du ser förespråkar jag ganska rent och strikt ätande även off-season. Dels kan du äta mycket mer och din energiomsättning blir mycket bättre. Dessutom täcker vi alla mineraler, vitaminer, antioxidanter (extremt viktigt) och fytonutrienter.
8 februari, 2006 at 02:26 #1042690Anonym anvandareMemberTack för ett underbart svar.
8 februari, 2006 at 04:48 #1042691Anonym anvandareMembergrönsakerna jocke haha
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.