Home › Forums › Kost och Näringslära › Kostplan för 17-åring
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 juli, 2012 at 20:49 #97845Anonym anvandareMember23 juli, 2012 at 20:49 #1065759Anonym anvandareMember
Hejsan! Jag är en 17 år gammal kille som försöker bygga muskler. För tillfället väger jag 70 kg, vilket enligt mina beräkningar betyder att jag behöver få i mig ungefär 140-180g protein om dagen. Jag skulle behöva lite hjälp med att lägga upp min kostplan så att jag kan få i mig tillräckligt med protein varje dag.
Jag äter följande mål varje dag: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, samt kvällsmat om jag tränar sent.
Mellanmålen är i princip proteinshakes, där jag får i mig ~30g protein per portion. Jag skulle vilja ha råd om hur jag kan få i mig 30-40g protein i frukost primärt. Råd eller synpunkter på andra delar av min kost vore även uppskattat. Tacksam för hjälp!
24 juli, 2012 at 15:49 #1065795Anonym anvandareMemberFrukosten skulle kunna se ut så här:
Gröt på 1,5 dl havregryn+ 1 tsk linfrö + 1 ägg + 0,5 dl proteinpulverLägg grynen + linfrö i blöt över natten tsm med ca 2,5 dl vatten. på morgornen kokar du den och när den börjar tjockna rör ner ägget och pulvret. Toppa med typ keso, nötter, kvarg eller nåt annat gott. Och så mjölk såklart! Funkar även att röra ner lite kvarg i gröten medan den kokar utan att det smakar nåt alls.
24 juli, 2012 at 16:24 #1065798Anonym anvandareMemberSka absolut testas! Tack så mycket!
24 juli, 2012 at 20:36 #1065812Anonym anvandareMemberDet är långt ifrån säkert att du behöver ens 2 g/kg kroppsvikt.
När jag träna hade jag en idealvikt på 90 kg och åt inte mer än omkring 150g protein per dygn.
Ökade muskelmassan med minst 6 kg första 9 månaderna, vet detta eftersom vikten gick upp 6 kg, men midjemåttet oförändrat. Protein belastar njurarna och ett flertal byggare i världseliten har lidit av njursvikt.
Det finns annat än protein som är viktigt, t.o.m. viktigare för goda resultat. Tänker då på att ha en balanserad kost beträffande fettkvalite, fibermängd, vitaminer och mineraler, samt naturliga antioxidanter och fytokemikalier.
På min hemsida kan du se recept som bygger på uteslutande naturliga ingredienser.27 juli, 2012 at 20:29 #1066024Anonym anvandareMemberYTS wrote:Det är långt ifrån säkert att du behöver ens 2 g/kg kroppsvikt.
När jag träna hade jag en idealvikt på 90 kg och åt inte mer än omkring 150g protein per dygn.
Ökade muskelmassan med minst 6 kg första 9 månaderna, vet detta eftersom vikten gick upp 6 kg, men midjemåttet oförändrat. Protein belastar njurarna och ett flertal byggare i världseliten har lidit av njursvikt.
Det finns annat än protein som är viktigt, t.o.m. viktigare för goda resultat. Tänker då på att ha en balanserad kost beträffande fettkvalite, fibermängd, vitaminer och mineraler, samt naturliga antioxidanter och fytokemikalier.
På min hemsida kan du se recept som bygger på uteslutande naturliga ingredienser.Det finns inga studier som stödjer att 2 g protein / kg skulle ha en negativ inverkan på njurarna så vitt jag vet, det är först när det är över 3 g som det har funnits samband, även där oklart dock hur mycket som ligger bakom det? Jag kan dock givetvis ha fel, skall kolla pubmed om jag hittar något vettigt.
Bra iakttagelse dock! Om du är orolig Bumthex (efter att ha läst detta ) så kan du, precis som YTS påpekar, bygga på 1,5 g / kg
Kör hårt!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.