Kostråd vid jobb på båt samt vid längre tid på kryckor.

Home Forums Kost och Näringslära Kostråd vid jobb på båt samt vid längre tid på kryckor.

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Jag har varit en ganska aktiv kille tidigare, med gym flera dagar i veckan, långlopp på mountainbike och mycket fjällvandring, men 2006 skadade jag nacken ganska rejält, och fick ett totalt träningsuppehåll på nästan 4år, tappade mycket muskler och har lagt på mig en del fett under den tiden. Nu vill jag bli av med kanske inte allt, men en hel del av det.
    Nu när precis börjat komma igång med lätt träning lyckades jag bryta knät i skidbacken. Före knäoperationen 28dec vägde jag 86kg, idag väger jag 79,9kg och är 178cm. (Tänk vad 14dagar på dropp kan göra), dock är mitt ena ben i stort sett helt befriat från muskler nu, så där är säkert flera kilon gömda.
    Så just nu går jag på kryckor i ca 6-8veckor. Jag har tillgång till ett enkelt gym hos sjukgymnasten dit jag går varannan dag, där träningen just nu består av 15min roddmaskin (Belastar endast ena benet) 20min motionscykel med lätt belastning, mest för att hålla lite rörlighet i det skadade knät. Till det kör jag lite lättare övningar för överkroppen. Men det är mycket stillasittande nu.

Min diet har varit lite sådär sista tiden, men nu har jag bestämt mig för att ta tag i det hela, känner mig inte fräsch i kroppen för fem öre.
    Just nu ser den ut som följande:
    Frukost: ca 2dl yoghurt 2%, med en liten skopa frukt & nöt musli, 1dl apelsinjuice som jag pressar själv samt 1 kopp kaffe.

Lunch: Vanlig mat, t ex köttfärssås/pasta, ris med kyckling och någon typ av sås, fiskgratäng med hemgjort poatismos. Jag försöker undvika halvfabrikat så gott jag kan och lagar det mesta från grunden själv. (mest för att smakens skull.)

Middag: Oftast resterna av lunchen samma dag.

Jag funderar om man skulle byta ut någon av måltiderna mot någon form av shake, eller köra någon form av lättare mat? Jag har ju inte speciellt stor energiförbrukning om dagarna nu, så jag misstänker att jag ligger på kaloriöverskott. Alla tips mottages mycket tacksamt!

Så till min nästa fråga, jag jobbar som dykare i Norge, och bor då på en liten båt 1-5v i sträck, Jobbar oftast runt 15-20timmar/dygn och sover och äter därmed när det finns tid, vid båttransport och väntetider. Jag brukar göra egna frysta matlådor att ta med, men det finns bara plats för mat till nästan hela första veckan. Då det är dåligt med tid till matlagning bir det alldeles för ofta ett par smörgåsar att kasta i sig.
    Så här söker jag verkligen efter bättre tips på saker att äta, torrvaror har vi gott om plats för, det är bara kyl/frysutrymmet som är begränsat.
    Då vi jobbar på större djup så ska man helst låta bli att anstränga sig alltför mycket utöver dykningen, så det är sällan det blir någon form av träning på jobbet. (förutom själva dykandet då).

Jag hoppas det inte blev alltför rörigt inlägg nu, och jag är jätttetacksam för alla tips jag kan få. Komer trappa upp träningen mer och mer under kommande veckor allteftersom kroppen klarar det.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.