- This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › Kostsammanställning
Hej!
Har kollat upp vad jag, ungefär, får i mig /dag när det gäller protein, kolhydrater och fett.
34% kolhydrater
36% protein
30% fett
Detta är dagar då jag har räknat in pasta. Tar jag bort pastan så fördelas det:
23% kolhydrater
41% protein
36% fett
Vad tror ni om den fördelningen?
Tränar 3 ggr/veckan ca 2h/tillfälle.
Fokus ligger på biceps/triceps/rygg/mage och kondis (cyklar 20 min/tillfälle i medel/högre tempo)
Tack på förhand!
Fördelningen är det inget fel på. Om sedan grammängder och livsmedel är bra eller ej kan man inte svara på. Hur många gram/kg får du från protein varje dag?
Jag ändrade om fördelningen ytterligare en gång så den kan se ut ungefär såhär istället:
24% Kolhydrater
39% Protein
38% Fett
Jag baserade det på följande matintag:
10Gram Leverpastej bredbar ca 24% fett
125Gram Makrillfilé konserv i tomatsås
250Gram Keso färskost 4% fett
100Gram Räkor
100Gram Kräfta
60Gram Couscous
20Gram Ägg kokt
100Gram Kyckling
700Gram Mjölk 3% fett (dricker iofs bara mjölk med 0,5% fett, men det fanns inte att välja)
Fördelningen är alltså relativt bra, det är en bra mängd för att både bygga muskler och samtidigt hålla nere de onödiga energi inkomsterna?
Ska även tilläggas att jag inte kunde lägga in någon juice när jag kollade av kolhydrathalten och juicen lägger ju på lite där. Dricker dock inte mer än 2 dl/dag.
Ser okej ut. Om du räknat på 3% mjölk kan du ju köra på det tycker jag, plocka bort juicen och käka lite broccoli istället är ett förslag. Men maten är ju toppen.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY