Kostschema DEFF!

Home Forums Kost och Näringslära Kostschema DEFF!

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #70095
    #513996

    Hej.

    Jag har nyss börjat deffa och har lite frågor om kost och skulle gärna vilja ha era åsikter om mitt kostschema.

    Min vikt just nu 96kg, vill gå ner till 88-90. ska ta runt 3 månader.

    En vanlig skoldag:

    Frukost 7:30-8:30 : Havregrynsgröt 1.5 dl havregryn, hårdbröd med mager skinka, keso (50gr) , kesella 20gram och nån tomat, kanske 1 banan. Tar lite rosade sojabönor, 20gram

    Lunch: 11-12:00 Skolmat, varierat men till mestadels får vi fisk/kycklig, äter mindre av potatis, ris och makaroner, tar extra grönsaker. skulle gissa att det ligger på cirka 400 kcal. mjölk (4dl)

    Mellanmål:13:30-14:00 2 russinpacket (100gr) och en frukt

    Träning 16-17, dricker en proteindrink precis efter, (30gram)

    Middag hemma: 16:30-17:30, samma som i skolan. mjölk (5dl)

    Kvällsfika 20-21, Yougurt och musli, (hemmagjord med alla nötter) tar en nästan en full skål, sen 4 ägg.

    23:00- Proteindrink 20-30gram protein.

    Hur ser detta schema ut, finns det något jag ska ändra tycker ni? I sånnafall vrf? finns det andra livsmedel som ni rekommenderar att äta under deff? :)

    //Mattias

    #513997

    Varför ska man ta bort sojabönorna? 37gram protein, bara runt 23gram fett

    #513998

    nån som vet hur många Kcal per dag jag ska ligga på? jag väger som sagt 96kg nu och kör 2 tunga cardiopass per vecka och dessutom 3 styrkepass + promenad 40min varje dag. Kanske 3 000?

    #513999
    J.v.K wrote:
    killen väger 96kg, är det inte lite väl att ta i? jag skulle säga runt 2.0 räcker nog alldeles utmärkt
    Flessa wrote:
    nej, jag tycker att man kan hålla proteinintaget såpass högt. Jag ligger på runt 2,5 – 3 gram/Kroppskilo året runt.
    Flessa wrote:
    Ja, absolut, desto mindre man väger betyder ju med automatik att det blir lättare att komma upp i högre siffror per kilogram man väger om man äter en proteintät kost. Och han ska absolut inte få en panik, det ”räcker” som du säger gott och väl med 2,0 gram, speciellt om man inte ligger på ett dunderunderskott. :up:

    Hur ska du ha det?

    #514000
    Flessa wrote:
    nej, jag tycker att man kan hålla proteinintaget såpass högt. Jag ligger på runt 2,5 – 3 gram/Kroppskilo året runt.

    Tycker också att det låter sjukt mycket… 2 g kör jag på. Men jag är iofs nybörjare så jag kanske inte bör yttra mig

    #514001

    Jag tror proteinbehover är sjukt överskattat om jag ska vara ärlig. Iaf om man äter allra mest fullvärdiga bra proteinkällor(vassle,mjölk,ost,kött&fågel&fisk) och kör med EAA/Bcaa runt träningen. Jag har hela min träningsperiod legat på ungefär 100-180g protein/dag genomsnittet betydligt mindre än 2x KV (har vägt 75-95kg med denna dos) och jag behåller/ökar min muskelmassa när jag deffar och jag ökar bra när jag väl tränar hårt och jag har byggt på mig en hyffsat stabil muskelmassa den tiden jag verkligen lagt ner på seriöst träning. Jag tror mer det är en dosrelaterad fråga om de EAA’s och äter man mycket mindre bra proteinkällor så behövs nog ett högre intag. Skadar säkert inte att ligga högt men ger förmodligen inga extra fördelar.

    Har man en god ekonomi och trivs med såpass högt proteinintag ser jag dock ingen anledning att sluta med det, men är man på en tight budget räcker det mycket väl med en betydligt mindre mängd.

    #514002

    Det är svårt för oss att säga hur många kcal du ska äta per dag. Det beror ju väldigt mycket på hur mycket du rör dig på i vardagen också. Jag är själv inne på en deff och har gått ner från 98 kg till 90 på 2 månader och har legat mellan 1500-2000 kcal/dag. Jag har ett hyffsat stillasittande jobb, unge där hemma som vill leka och tränar styrka 4 ggr/vecka. Tror helt enkelt att du får prova dig fram. Välj en dag i veckan som du väger morgonvikten. Beroende på om du går ner för lite/för mycket så ändrar du intaget därefter.

    Lycka till!

    #514003

    Mellanmålet kanske går att göra något åt också, russin och frukt…dvs bara massa kolisar.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.