- This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › Kroppens upptagningsförmåga
Hej! Åt nyss några hundra gram köttfärs och till det en proteinshake gjord på mjölk, uppskattade det totala intaget utav protein till 120-150g.
Frågan är då, kan kroppen ta upp allt detta på en gång?
Maten vet jag bearbetas under en längre tid och proteinet borde då ha större chans att tas upp av kroppen men hur är det med vassleproteinet?
Är det bara onödigt att sätta i sig en shake till maten? Hur mycket protein kan kroppen ta upp egentligen? Hört rykten om 30g per timme men tänkte slänga ut frågan i det öppna här.
Tacksam för svar.
30 gram är ett påhitt som aldrig verkar sluta figurera. Ofattbart att den myten inte dör.
Nja, 30 gram per timme lär väl vara en alldeles för hög siffra.
Oj jag slarvläste. Ja per timme är nog att ta i.
Nu får vi hoppas att inte TS tror att detta betyder att han inte kan äta mer än 30gr protein per timme
I don’t. Vet att min text var dåligt formulerad. Om jag äter cirka 400g köttfärs som en måltid med runt 70-80g protein, är det då onödigt att ta en proteinshake till det? lagras det som fett eller tar kroppen upp all den protein jag fått i mig?
Visst tas det upp, men om det skulle stimulera muskeluppbyggnaden mer är tveksamt.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY