Kvällsmat och mellanmål

Home Forums Kost och Näringslära Kvällsmat och mellanmål

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #70136
    #514600

    Gymmar fyra dagar i veckan och vill gå upp kanske 7-8 kg. Käkar havregrynsgröt till frukost tillsammans med en vitaminbrustablett och kreatin (dåligt?). Drar sedan till gymmet och efter det tar jag en proteinshake (Star nutritions Gainer Pro). Oftast när jag kommer hem tar jag tar två ägg och två knäckemackor med en frukt och två timmar därefter käkar jag middag.

    Middagen är väl vid 5-6 någon gång och min fråga är vad ni skulle rekommendera att ta vid kanske 20-21.00 + vad är en bra kvällsmat om man vill gå upp i vikt? Äter ungefär vid 00.00-00.30 och just nu består det av fil + två grova mackor.

    Tack!

    #514601
    Fare wrote:
    Gymmar fyra dagar i veckan och vill gå upp kanske 7-8 kg. Käkar havregrynsgröt till frukost tillsammans med en vitaminbrustablett och kreatin (dåligt?).

    Nej

    Fare wrote:
    Middagen är väl vid 5-6 någon gång och min fråga är vad ni skulle rekommendera att ta vid kanske 20-21.00 + vad är en bra kvällsmat om man vill gå upp i vikt? Äter ungefär vid 00.00-00.30 och just nu består det av fil + två grova mackor.

    Tack!

    Bra kvällmat som man går upp i vikt av är allt som är energirikt. Grädde, Smör, 1kg pasta, 500g 20% blandfärs osv osv osv. Det finns inget magiskt att äta på kvällen, möjligen att en långsamt protein(kasein) är att föredra. Detta betyder dock inte att du behöver hälla i dig massa pulver.

    Kasein finns i mjölkprodukter. Om du står still i vikt just nu och vill gå upp i vikt så ökar du helt enkelt maten bara. Ät mer till middag, lägg på 2 ostskivor på varje bit bröd du äter samt häll i dig 5dl röd mjölk.

    #514602
    Fare wrote:
    Äter ungefär vid 00.00-00.30 och just nu består det av fil + två grova mackor.

    Då kan du ju fortsätta med det. Vill du ha energirikare mackor så ha ett tjockare lager smör och fler ostskivor t.ex.

    #514603

    Okej, tackar för svaren. Har börjat käka lite mer än tidigare nu. För att gå över till något annat (onödigt att starta ny tråd), jag har funderat på att ta något innan/under gympassen och såg EAA FX på Gymvaruhuset. Är det något som rekommenderas? Just nu tar jag, som sagt, gainer efter träningen. Sedan tänkte jag även beställa hem lite bars, tycker ni att man ska välja de lite dyrare Swebars eller den billigare varianten PROBITE? Eller det kanske finns något ännu bättre någon annanstans?

    #514604

    Köp de billigare barsen, FX serien har lyckats mixa sina aromer så deras produkter verkligen smakar bra.

    EAA innan träningen rekommenderas också! Finns mycket forskning som stödjer de fria aminosyrornas självklara plats i en byggares skafferi. ;)
    Vill du ha mer info så sök på forumet efter EAA och aminosyror!

    #514605
    Fare wrote:
    Eller det kanske finns något ännu bättre någon annanstans?

    En snickers plus en proteindrink t.ex.:)

    #514606
    Eddie Vedder wrote:
    En snickers plus en proteindrink t.ex.:)

    Godare och energirikare (vilket TS iofs kan behöva), men däremot dyrare! Kanske inte sett till kcal/krona men dyrare om man nu bara vill ha något snabbt och smidigt till mellanmål!

    #514607

    Flessa – Det skiljer 13kcal mellan Probite och Swebar-barerna, skillnaden är att Probite innehåller mer protein och Swebar lite lite mer kolhydrater.

    Tycker inte mer kolhydrater och mindre protein rättfärdigar ett högre pris.

    #514608
    Tommy Ivarsson wrote:
    Godare och energirikare (vilket TS iofs kan behöva), men däremot dyrare! Kanske inte sett till kcal/krona men dyrare om man nu bara vill ha något snabbt och smidigt till mellanmål!

    Hmm, kanske? Fast man får ju jämföra en i affären jämfört med en i affären eller storpack av båda. Där man kan köpa storpack av choklad å så blir det nog billigare.

    Nu rekommenderar jag dock inte att springa till Lidl för att bunkra upp med billiga candybars som ”bra mellanmål”.:D Proteinbars har helt klart ett värde i flera situationer även dom. På resande fot utan möjlighet till hygienisk förvaring av mat t.ex.

    #514609

    All right, tack för snabba och bra svar! =) Min ekonomi är inte den ljusaste, så väljer nog de billigare barsen den här gången. Hur stor dos brukar ni/du Flessa ta av EAA? Räcker 10 g?

    #514610
    Fare wrote:
    Hur stor dos brukar ni/du Flessa ta av EAA? Räcker 10 g?

    Ja, 10gr innan räcker och vill du kan du ta 10gr efteråt för att göra det hela lite mer optimalt…. Det är dock intaget precis innan träningen som är det viktigaste!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.