kvälls/natt-hunger

Home Forums Kost och Näringslära kvälls/natt-hunger

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Vad är bra att slänga i sig innan man går till sängs?
    Jag är ofta hungrig sent på kvällen, och det känns dumt at krypa til kojs hungrig.

I dagsläget brukar jag ta en drink bestående av lttmjölk, 1 dl havregryn, 2 skopor Whey-80 och en banan.
    Är det en passande kvällsdrink?

/E

milbona eller minikeso e grymt ..blandas med fördel med typ funlight eller nåt annat gott ( dock inte cola light)

Bananen och grynen behöver du inte så sent …satsa på mycket protein istället, då du ska bygga muskler under natten och inte jobba

Onödigt hög andel kolhydrater är min åsikt. Kolhydrater lagras i större utsträckning som fett sent på kvällen än på dagen. Vidare behöver du nog knappast så mycket energi för att sova. Ett annat råd är att välja ett protein som portitioneras ut långsamare i blodet. Whey går in i blodet redan efter 30-40 minuter eller snabbare. Medan du vill ha en långsamare fördelning för att skydda musklerna från nedbrytning under natten. Eftersom du är hunrig på kvällen så bör du kanske äta lite mer tidigare på dagen alternativt ät mer fett och kalorifattiga grönsaker för mättnad.

Några förslag:

Förslag 1: Blanda en proteindrink, helst baserat kasien protein, med 2-3 dl yoghurt (går att utsluta, är mest för samkens skull) och lite jordnötssmör.

Förslag 2: Kokt lax eller en bruk sardiner i tomatsås med en kalorifattig sallad.

Förslag 3: Valio keso med valnötter.

Förslag 4: kyckling med kalorifattig sallad pch cashewnötter. Kyckling (liksom mjölk) tros ha en lugnande effekt på kroppen strax för sänggående.

Förslag 5: Kokt ägg

Äh. Håller killen på att bygga muskler så är det bara BRA med en mängd kolhydrat innan läggdags. Det är heller inget fel på att igenom vassleproteinet förhöja proteinsyntesen över basnivåer? Så länge du inte deffar är det bara ÄTA!
    Är du hungrig får du helt enkelt käka mer. Sedan kan du ju förlagsvis ta något annat än en drink. Flytande föda mättar inte lika bra. Tycker jag iaf.

Clyde wrote:
    Äh. Håller killen på att bygga muskler så är det bara BRA med en mängd kolhydrat innan läggdags. Det är heller inget fel på att igenom vassleproteinet förhöja proteinsyntesen över basnivåer? Så länge du inte deffar är det bara ÄTA!
    Är du hungrig får du helt enkelt käka mer. Sedan kan du ju förlagsvis ta något annat än en drink. Flytande föda mättar inte lika bra. Tycker jag iaf.

Jag menade ingalunda att vassle var fel, en kombination av vassle och kasienat är väldock bättre.eftersom då vår du det bästa av två världar.

Jag tränar så at jag e hema ca 21:00 och lägger mig 22:30…vad jag har förståt så e d inte så smart med kolisar innan sömn OM man vill gå ner i vikt för kroppen bryter först ner kolisarna SEN fettet.

Jag tar 2portioner Fairing Complete efter träningen o 2 bananer…sen efter 1,5tim lägger jag mig o tycker inte att jag e precis energilös.

Så gör jag :lazy:

Olof_R wrote:
    Jag menade ingalunda att vassle var fel, en kombination av vassle och kasienat är väldock bättre.eftersom då vår du det bästa av två världar.

Absolut, men finns det inte tillgång till rent kasein så fungerar kött, ägg, fisk, ost & fågel minst lika bra.

Clyde > Jag är lite inne på den linjen jag med. Eftersom jag inte har ”fitness”-ambitioner (hela vevan med deffning, räkna kalorier osv) – utan snarare vill öka i storlek/muskelmassa så kanske min drink ändå är lämplig….(?).
    Har av naturen alltid varit ganska smalt byggd dessutom.

Robinravn.se > Tack för förslaget!
    Enda problemet är latheten (och ekonomin kanske…).
    Jag äter middag vid 18-19 tiden, och vill därför framåt 22 kuna slänga i mig nått väldigt snabbfixat kvällsmålaktigt innan man kryper till kojs.

ska keso blandas med funlight?????

Vildsint wrote:
    ska keso blandas med funlight?????

inte om du har det till maten …

Men annars :emo-thumb

seriöst? :p

Robinravn.se wrote:
    gärna 1msk (5-10g) glutamin också!

Jag vill inte låta tjatig eftersom jag frågat dig om detta tidigare…men glutamin?

[http://forum.body.se/showthread.php?t=4902]

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.